Wat is een oorzaak van een opgeblazen onderbuik na het eten van wat dan ook ?

Het laatste jaar , wat ik maar eet of drink wat niet water is , zwelt mijn onderbuik ontzettend op alsof ik 5 maanden zwanger ben en het is super frustrerend. Ik sport veel en vet kan het niet zijn want in de ochtend met een nuchtere maag/ darm kanaal ziet mijn onderbuik er nog prima uit. De huisarts doet helaas niks na dat ik meerdere keren ben geweest, maar naar mijn idee is dit niet normaal . Ik weet niet of dit vaak voorkomend is

een jaar geleden
2K
tinus1969
een jaar geleden
Waarmee ontbijt je?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Lees hier eens meer Anna95.
https://www.zorgwijzer.nl/zorgwijzers/opgeblazen-buik
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Kan te maken hebben met hele voedingspatroon, tekorten aan voedingsstoffen en bijvoorbeeld de werking van lever en gal. Dr Eric Berg heeft wel goede video's over gezondheid. Een natuurgenezer kan er natuurlijk ook naar kijken. Nooit in plaats van doktersbezoek natuurlijk. In ieder geval ook eens goed kijken naar je hele voedingspatroon. Eet je niet teveel snelle koolhydraten en voldoende gezonde vetten bijvoorbeeld en eet je niet te vaak. Je zegt veel te sporten. Weet niet of dat vergezeld gaat van shakes waar zooi in zit.
SimonV
een jaar geleden
Wellicht een second opinion aanvragen bij een andere huisarts.
Cryofiel
een jaar geleden
Of een internist raadplegen.
SimonV
een jaar geleden
Het is zo bizar dat dit probleem nergens elders op internet genoemd wordt. Althans niet door mij te vinden is.
Cryofiel
een jaar geleden
Zijn er andere symptomen dan alleen opzwellen? Bijvoorbeeld pijn, of borrelen, of winderigheid?
tinus1969
een jaar geleden
@SimonV, genoeg te vinden over opgeblazen buik en/of FODMAPs, als je wat googelt.

Antwoorden (1)

Als je dit systematisch uit wil zoeken, kom je toch uit op een radicaal eliminatie dieet, waarbij je je gedurende een aantal weken radicaal beperkt wat je eet en daarna weer opbouwt.
Aangezien je blijkbaar s ochtends al last hebt, is brood een kanshebber als boosdoener.
een jaar geleden
Anna95
een jaar geleden
Bedankt voor de reactie , ik eet bijna geen brood , wel ontbijtkoek en of cornflakes
Pieterke
een jaar geleden
Stop met de ontbijtkoek. Ontbijkoek kan heel erg op je darmen werken en een opgeblazen gevoel geven.
tinus1969
een jaar geleden
Logisch idd om eens met ontbijtkoek en cornflakes te stoppen, als je geen grondig eliminatie dieet wil uitproberen.
Anna95
een jaar geleden
Bedankt :)
tinus1969
een jaar geleden
Ontbijtkoek bevat veel roggemeel; een bekende oorzaak van buikklachten.
Anna95
een jaar geleden
Ook met fruit gebeurt dit , echt vreemd
Anna95
een jaar geleden
Er is vaak geen peil op te trekken
tinus1969
een jaar geleden
Zoals gezegd; eliminatie/provocatie dieet. En lees eens wat over fodmaps. https://en.m.wikipedia.org/wiki/FODMAP
SimonV
een jaar geleden
Intolerantie blijkt dus niet de oorzaak te zijn, omdat het probleem zich bij alle voedsel en dranken voordoet. Dat staat ook al in de vraag.
tinus1969
een jaar geleden
@SimonV, het feit dat de klachten s morgens weg zijn suggereert toch ern voedseleffect; en dat zou een brede fodmap-intolerantie kunnen zijn.
Anna95
een jaar geleden
Bedankt allemaal