Heb soms mijn lichaam niet onder controle? Herkent iemand dit en wat zou ik er aan kunnen doen?

Het is een lastig uit leggen, maar als ik heb gezeten en dan ineens moet opstaan dan heb ik mijn lichaam niet altijd onder controle. Dan vooral mijn benen, armen en nek. Ik probeer daarom altijd heel rustig op te staan en dan pas weg te lopen als ik voel dat ik mijn lichaam weer onder controle heb. Ik heb hier al wel een aantal jaar last van, maar laatste tijd wordt het erger en maak me er wel zorgen om.

Ik voel me altijd enorm voor schut staan als het gebeurt dat ik mijn lichaam eerst niet onder controle heb. Dan maak ik allerlei vreemde bewegingen met mijn handen en benen. Ik probeer het dan ook zo goed mogelijk verborgen te houden, maar soms krijg ik het niet onder controle.

Het vreemde is dat ik er geen last van heb ik als ik gewoon constant bezig ben. Bijvoorbeeld tijdens het voetballen heb ik er geen last van.

Het komt eigenlijk altijd als ik stil heb gezeten/gestaan en dan opeens moet gaan bewegen.

De enige aan wie ik het wel eens heb gevraagd is mijn moeder, maar zij dacht dat het kram door het groeien of iets dergelijks. Maar ben inmiddels 20 dus ben wel uitgegroeid nu en het wordt laatste tijd ook erger. Misschien dat mijn spieren te stijf zijn of iets dergelijks?

Hoop dat iemand me kan helpen. Snap dat er misschien wel niks anders op zit dan gewoon naar de dokter te gaan. Maar vind dat erg vervelend, vooral omdat ik bij mijn dokter altijd het gevoel krijg dat hij me niet heel serieus neemt en me niet begrijpt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch naar je huisarts en als je die niet vertrouwt zou ik een andere nemen! Op GV kan niemand je raden denk ik; dit is echt iets voor een deskundige! Succes!

Antwoorden (5)

Het enige wat ik zou kunnen zeggen is inderdaad: ga naar de dokter. Het klinkt niet als iets gewoons dat vanzelf weer weggaat. Je kunt, als je het vervelend vindt om naar je eigen huisarts te gaan, altijd in het weekend gaan (dan heb je in ieder geval een weekenddokter). Als je huisarts in een maatschap zit (dan zitten er meerdere huisartsen in een gebouw), dan kan je heel makkelijk ook vragen naar een ander. Wat ook kan: zeg dat je voor dit probleem een man/vrouw wil spreken. Je eigen huisarts hoeft niet te weten waar dat over gaat. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet de bedoeling dat je naar een weekend arts gaat, voor iets wat goed tot maandag kan wachten.
De weekend artsen zijn er voor noodgevallen.
Slecht advies dus van mij een - Als je persé een andere arts dan je eigen huisarts wil, dan kan je de praktijk van je huisarts opbellen en vragen of je bij een andere huisarts terecht kan, veel huisartsen werken tegenwoordig in een groepspraktijk.
Het is waarschijnlijk een spierziekte. Ik denk dus dat het beste is als je naar de dokter gaat. Hij neemt je echt wel serieus en anders is het een slechte dokter.

Toegevoegd na 57 seconden:
En je kan natuurlijk altijd naar een andere dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nogal een aanname - de vraagsteller kan ook te lang in één houding hebben gezeten, dan ben je zowat verstijfd en kun je alle kanten op gaan zwabberen als je op wilt staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de categorie " ik voel me niet zo lekker, oh dan heb je kanker". Lekkere opmerking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- zo'n opmerking kan en mag je niet maken...
Het kan ook een lage bloeddruk zijn, dan is de controle ook minder als je na een tijd opeens opstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar moest ik ook aan denken, maar ja een bezoek aan de arts is het enige waarmee de vragensteller een goed antwoord kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk.
Allereerst: alles wat ik hier ga schrijven is een GOK, puur gebaseerd op wat ik wel eens heb gezien bij bekenden, en wat ik wel eens heb gelezen in een tijdschrift.

Goed, dit gezegd hebbende -

Wat je beschrijft klinkt als iets anders dan een slapend been. Ik vermoed dat je wel weet wat een slapend been (of een slapende hand enzovoort) is. Dan zijn de bewegingen in het begin ook wat "raar", het gaat tintelen, en pas na een tijdje is alles weer in orde.

Maar dat lijkt het niet te zijn. En corrigeer me alsjeblieft als ik het fout heb, en als het toch een slapende ledemaat zou kunnen zijn.

Lage bloeddruk lijkt het ook niet te zijn. Dat kan wel eens gebeuren als je ineens gaat staan. Maar dan maak je geen rare bewegingen, dan zie je eerder sterretjes of zwarte vlekken, en je loopt de kans flauw te vallen.

Je kunt makkelijk controleren of het lage bloeddruk is door, als het weer eens gebeurt, snel op je hurken te gaan zitten. Als alle verschijnselen dan binnen twee seconden over zijn, is het toch lage bloeddruk.

Wat ik vrees, is dat je een spierziekte hebt, of een zenuwziekte. Denk in de richting van MS (multiple sclerose). Het is ook mogelijk dat je een heel minieme vorm van spasme (spasticiteit - hoe heet dat eigenlijk?) hebt.

Ook behoort vitaminegebrek tot de mogelijkheden. Dat kun je ook krijgen als je gezond eet, maar je darmen de voedingsstoffen niet goed opnemen.

Als het inderdaad om één van deze dingen gaat, of om iets dat in dezelfde lijn ligt, is het van belang dat je naar de dokter gaat. Dat hoeft niet meteen morgen - je hebt het al langere tijd, en in een weekje zal het echt niet flink verergeren.

Ik zou echter wel proberen nog ergens deze maand een afspraak te maken.

Een paar (niet allemaal!) van deze aandoeningen verergeren namelijk langzaamaan. Dat verslechteringsproces kan tot stilstand worden gebracht wanneer de oorzaak bekend is. Doe je niets, dan wordt het geleidelijk steeds erger, en verbetering is niet mogelijk. Krijg je de juiste behandeling, dan wordt die verslechtering tot staan gebracht.

En nogmaals: het kan ook best zijn dat het iets is dat volledig kan genezen. Dan heeft een doktersbezoek zeker zin!

Of het is iets dat niet kan genezen (een spasme bijvoorbeeld), maar dat ook niet zal verslechteren. Ook dan heeft een doktersbezoek zin, omdat je dan tenminste weet wat het is, en je je geen zorgen hoeft te maken over een mogelijke verslechtering.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen. Succes bij het gesprek met je arts!
Cryofiel
13 jaar geleden
Allereerst het beeld wat je geeft kan een verkramping van je spieren zijn door te lang stil zitten, als je dit al lang hebt is het verstandig om langs de dokter te gaan, die wellicht kan helpen.

Door een speciale therapie kunnen de klachten over gaan, of verminderen.

Succes!