Zijn dit symptomen van Acromelagie?

Hallo,

Ik ben een jongeman van 20 jaar. Al sinds begin van mijn puberteit heb ik last van extreme groei. Zo ben ik tot 194cm gegroeid en heb ik grote handen en voeten (maat 47). Ook heb ik last gehad van groeistriemen op mijn rug door het te snel groeien in lengte. Daarnaast is de vorm van mijn gezicht veranderd. Zo heb ik een brede kaaklijn en is de grote van mijn wenkbrauwbeen afgelopen jaren erg toegenomen.

Ook heb ik een lage hartslag (50/60 BPM), ik weet echter niet of dat er iets mee te maken heeft.

Zou dit een vorm kunnen zijn van Acromelagie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ga hiermee naar je huisarts
fremar
4 jaar geleden
Basketters hebben doorgaans die lengte en meer...

Antwoorden (1)

De symptomen van acromegalie (reuzengroei) worden vrij algemeen beschreven. Het kan een hormonale kwestie zijn en/of een afwijking in de hypofyse. Als jij je zorgen maakt om enige afwijking in de groei doe je er erg verstandig aan om naar de huisarts te gaan. Die kan je eventueel doorsturen naar een specialist.
Met acromegalie (acra "lichaamsuiteinden", megalie "vergroting") wordt een zeldzame ziekte aangeduid die gepaard gaat met een buitenproportionele groei van lichaamsdelen zoals armen, benen, handen, voeten, neus, kaak en jukbeenderen. Ze ontstaat als een hypofysegezwel veel groeihormonen produceert.
De aard van de lichamelijke kenmerken die symptomatisch zijn bij deze ziekte, hangt af van de leeftijd waarop de kwaal manifest wordt. Bij nog niet uitgegroeide jonge mensen treedt reuzengroei op tot soms wel 2,50 meter lang.