is het zo dat je van een laxeermiddel je darmen blijvend kunnen verslappen bij veel gebruik ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet vezels , vezels , vezels . 's ochtends all brann , 's middags all bran flakes , en 's avonds als toetje , "fruit en nuts" met joghurt. Nooit meer problemen en geen verslavende werking.

Het beste antwoord

Dat is mogelijk maar het hoeft niet. Het ligt helemaal aan het gebruikte middel. Van volumevergroters, glijmiddelen, osmotische middelen (voorkomen dat de darm water resorbeert) en verzachtende middelen krijg je geen luie darmen. Wel bij langdurig gebruik van prikkelende middelen.

Natuurlijk is het altijd beter om je voedingspatroon zodanig aan te passen dat je darmen geen hulpmiddelen nodig hebben, op de eerste plaats voldoende water. Maar middelen die de darm niet prikkelen, zoals zemelen (volumevergroting), lactulose en methylcellulose (osmotisch), paraffine (glijmiddel) of natriumdocusaat (zachtere ontlasting) kunnen rustig langdurig worden gebruikt.

Verkijk je niet op 'natuurlijk' of 'plantaardig'. Senna is zo'n prikkelend plantje waar je maar beter terughoudend mee kunt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja.
normaal moeten je darmen aan het werk om het eten goed te verwerken. maar als het laxeermiddel alles doet woorden je darmen minder krachtig. goed te vergelijken met spieren, als je traint woorden ze sterker en als je er niks mee doet slapper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schade en misbruik

Laxeermiddelen zijn verslavend en overmatig gebruik van laxeermiddelen kan schadelijk zijn. Met name de stimulerende of contactlaxeermiddelen, zoals senna, kunnen op langere termijn de darm beschadigen. Ook kunnen hevige buikpijn, een opgeblazen gevoel in de buik, gasvorming, misselijkheid en soms braken optreden. In ernstige gevallen kunnen braken en diarree tot uitdroging leiden en kunnen hartritmestoornissen (aritmie) ontstaan. Soms worden laxeermiddelen misbruikt in het kader van een eetstoornis, zoals anorexia nervosa. Laxeermiddelen zijn ook niet geschikt als hulpmiddel bij het lijnen.
Als u niet met de laxeermiddelen kunt stoppen of wanneer ze na enkele dagen niet het gewenste effect hebben, is het verstandig een arts te raadplegen.

http://www.medicinfo.nl/%7Bd068c043-7267-4093-b9cf-133d5a331d4c%7D/%7B44f32d3f-d2db-447c-a3b0-890a48061fd0%7D