Ik slik nu 4 jaar de pil. Mijn vriendin heeft vorige week trombose/longembolie gekregen door de pil. Is dit een veel voorkomende bijwerking?

Ik ben hier toch wel erg van geschrokken en overweeg toch maar te gaan stoppen maar is dit wel terecht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Hoe komt het dat je bij het gebruik van de pil trombose kunt krijgen en hoe is het ontdekt? Vrouwen die de pil gebruikten leken vaker trombose te hebben dan vrouwen die de pil niet slikten. De Wereld Gezondheids Organisatie (de WHO) heeft toen een aantal grote studies gedaan om het risico te berekenen. Bij al die studies komt er uit dat de pil 2 tot 3 keer zo hoog risico geeft op trombose.

Er zijn gewoon veranderingen in de stolling meetbaar als vrouwen de pil slikken. Bijvoorbeeld proteïne–S, dat is een van de remmers van de stolling, wordt verlaagd door de pil. Fibrinolyse, die ervoor zorgt dat de stolsels worden afgebroken, wordt duidelijk minder door het gebruik van de pil. Vrouwen die de factor-V-Leiden hebben, hebben een verhoogd risico. De pil bootst eigenlijk een beetje de situatie na alsof je factor-V-Leiden hebt. Daarom is het ook te begrijpen dat als vrouwen én factor 5Leiden hebben én de pil slikken, dat dat effect niet optelt maar vermenigvuldigt.

Die zouden de pil niet mogen gebruiken?

Dat moet je individueel afwegen. Er is geen advies te geven van nooit of altijd. Er zijn zeker effecten op de stolling die door de pil veroorzaakt worden, maar het verklaart niet alles. Trombose wordt waarschijnlijk toch door meerdere oorzaken bepaald. Bovendien moet je bedenken dat de kans op trombose bij een gewone jonge vrouw bijna nul is, dus een toename van de kans met 3 tot 8 keer is nog steeds een heel klein risico.

Zijn er toch dames, die er beter niet aan kunnen beginnen?

Alleen als je al een keer trombose hebt gehad en je hebt bijvoorbeeld de Factor-V-Leiden, dan tikt het risico van het gehad hebben van trombose én het hebben van de Factor-V-Leiden wel zo hard door dat je beter naar een andere vorm van anticonceptie kunt omzien.

Het risico is dus 3 keer zo groot maar om nu met de pil te stoppen, er zijn zoveel vrouwen die de pil slikken en geen trombose krijgen.Dus ik zou hem gewoon blijven slikken.

Toegevoegd na 1 minuut:
het schijnt ook dat het risico op trombose en longembolie hoger ligt als je rookt en de pil gebruikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed stukje. In feite kan je niet zeggen dat je vriendin een trombose heeft gekregen DOOR de pil. De pil is daarmee nog niet de oorzaak geworden. De hogere kans op het krijgen van trombose/embolieën is nog steeds niet heel erg hoog. Er zijn andere factoren die je ook noemt (zoals roken, veel eten, weinig bewegen) die een nog veel slechtere invloed hebben op de gezondheid en hogere kans op tromboses. Daarnaast kan je nog overwegen om andere vormen van het toedienen van "de pil" te overwegen zoals het implanteren van een staafje met hormoon of pleisters. Vooral het implantaat geeft minder hormoon af en ik dacht dat her risico op allerlei bijwerkingen daardoor ook nogal afnam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je voor de aanvulling som
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi overgenomen van www.trombose.nl!
Mijn gynaecoloog raad zowiezo aan om elke 5 jaar je anticonceptiegebruik te evalueren n.a.v. je omstandigheden, je gezondheid en nieuwe middelen met minder bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede suggestie Appeltje!
Om antwoordt te geven op jou vraag of het voorkomt dat je trombose kan krijgen door pil gebruik, dan zeg ik ja!

Jaren geleden misschien wel acht tot tien jaar heeft dit een keer in de magriet gestaan, een dames weekblad. Een jonge dame was op vakantie naar Italie met haar vriend, gebruikte ook de pil, kreeg trombose en moest in het ziekenhuis behandeld worden, wat bleek haar moeder was aan de pil geweest, haar oma was aan de pil geweest, er werd toen de tijd geschreven dat als je als derde generatie aan de pil was, je trombose kan krijgen, en het dodelijk kan zijn. Deze dame moest als ze kinderen wilde helemaal onder controle blijven. Dus derde generatie pil gebruikers is niet helemaal ongevaarlijk, dit is wat ik gelezen heb. Heb zelf geen ondervinding, nog mensen uit mijn directe omgeving.

Sterkte met jou besluit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn beste vriendin is 6 jaar geleden gestorven aan longembolie, door de combinatie van haar pil en haar medicijnen voor haar reuma.
ik zou zeggen, nee het is geen veel voorkomende bijwerking..
Maar de pil is sowieso troep. Ik ben zelf overgestapt op een spiraaltje.. Dan heb je alleen hormonen in je baarmoeder waar ze horen, en niet in heel je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is inderdaad een verhoogd risico op trombose wanneer je de antionceptiepil slikt. De anticonceptiepil met 1 hormoon (progestageen) is een uitzondering, die pil geeft geen verhoogde kans op trombose.