Wat is een spatader? En kan die zomaar spatten? Uit elkaar ploffen als je iets te strak verbonden hebt?

Ik vroeg het me af, omdat ik iets te strak verbonden had en toen werd m`n hand helemaal dik, opgezwollen en het hoopte zich op, het deed een beetje pijn en ook al weet ik niet wat het betekent het kwam wel bij me op. En nu vroeg ik het me af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Een spatader is een abnormale verwijding van een ader. De kleppen in de aderen zijn kapot of functioneren zwak.
Een spatader kan het bloed niet meer goed transporteren en heeft zodoende een negatief effect op de bloedsomloop.
25% van de volwassenen hebben last van spataderen. Sommigen zelfs voor hun twintigste levensjaar.

Om een diagnose te stellen wordt een doppleronderzoek gedaan. Een doppler maakt gebruik van geluidsgolven om de stroomrichting van het bloed te bepalen. Naast een doppleronderzoek doet men ook vaak een duplexonderzoek. Dit gaat op dezelfde manier als een doppler maar nu kunnen de geluidsgolven zichtbaar worden gemaakt op een televisiescherm. Zo kan men zien of er kleppen zijn die lekken.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel interessant.
Maar geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een goed antwoord, want dit legt uit wat een spatader is en dat het niets te maken heeft met waar de vraagsteller het over heeft.

Andere antwoorden (3)

Een spatader kan inderdaad spatten.
Het gebeurt gelukkig niet zo snel, en je hoeft er niet echt bang voor te zijn, maar het gebeurt een enkele keer.

Ik was ooit met een groep mensen voor een studiereis in Marokko. Een van mijn collega's kreeg s morgens vroeg in de badkamer van het hotel zomaar spontaan een spataderbloeding. De hele badkamer zat onder, haar been met handdoeken omwikkeld en direct afgevoerd naar het ziekenhuis.
De artsen hebben de bloeding snel weten te stelpen, en dezelfde avond was ze er weer.
Eenmaal terug in Nederland is de spatader verder behandeld.
Maar de aanblik van die badkamer helemaal onder het bloed zal ik nooit meer vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is als je al een spatader hèbt. Dat is niet als je hand even klem heeft gezeten.
Als je iets te strak verbonden hebt zal er niet zo snel een ader spatten. Er kan wel vochtophoping ontstaan, wat natuurlijk ook niet zo gezond is. Verband nooit té strak aanbrengen is het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn spataderen?
Spataderen zijn kronkelende bloedvaten die blauwpaars door de huid schijnen. Het kunnen hele kleine bloedvaatjes zijn of grotere opgezwollen vaten die als knobbels zichtbaar zijn. Spataderen zitten meestal in de benen. Een op de vier mensen heeft spataderen, vrouwen wat vaker dan mannen.

Wat kan het gevolg zijn als de
spataderen niet
behandeld worden, (spatten is mogelijk, maar de kans is klein)
Indien niet behandeld wordt is de kans op het krijgen van
een flebitis (aderontsteking), trombose (stolsels), een ader
die open gaat door beschadiging of een ulcus cruris (open
been) groter. Het open been is een uiterst pijnlijke aangelegenheid
en op hogere leeftijd niet meer succesvol te behandelen.
Het is daarom aan te raden één en ander toch te laten nakijken.