Als je een ontsteking hebt, krijg je koorts. Waarom krijg je geen koorts als je een puist hebt? Dat is toch ook een ontsteking.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Koorts is een complexe automatische reactie van het lichaam die zich vooral voordoet bij een infectie met ziektekiemen. Het zijn niet de ziektekiemen zelf die voor de temperatuursverhoging zorgen, maar het is het afweersysteem dat het startschot geeft voor de reactie waarbij de lichaamsthermostaat een paar graden hoger afgesteld wordt.
Een puist bevat niet genoeg ziektekiemen om het afweersysteem in gang te laten schieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is nogal een aanname dat je bij elke ontsteking koorts krijgt. Dat is niet zo. De ontsteking moet ernstig zijn om er koorts van te krijgen. Een ontstoken puistje is te klein om koorts van te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koorts krijg je bij een infectie die verspreid is door grote delen van het lichaam. Daarnaast kun je koorts krijgen door de giftige afvalstoffen van bacteriën.

Bij een puist heb je weliswaar een infectie, maar die is lokaal. Het wapen van koorts, dat nogal wat nadelen heeft voor het lichaam, hoeft dan niet te worden ingezet.

Ook bij bijvoorbeeld een zwerende vinger of een ontstoken piercing zul je geen koorts krijgen, terwijl ook dat ontstekingen zijn. Pas als je via zo'n ontsteking iets oploopt dat zich door je lichaam verspreidt, zul je koorts krijgen.
Cryofiel