Waarom branden mijn handen onder de douche?

soms als ik in de douche stap dan beginnen mijn handen erg te branden. ik weet niet of het aan de temperatuur ligt of de straal zelf. als ik mijn hand uit de douche haal dan gaat de pijn weer weg en als ik hem er weer onder houd doet het weer pijn. soms komt het spontaan als ik al in de douche sta en soms begint het meteen. het voelt alsof je bent verbrand na een dagje zon maar dan een beetje erger. weet iemand wat dit is?

2.3K
Ritsuka
3 jaar geleden
Winterhanden?
tinus1969
3 jaar geleden
Dit klinkt idd als een vorm van eczeem of andere huidaandoening, waarmee je beter eens naar de huisarts kunt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoe is de status van je huid? Zijn je handen kapot of extreem droog? Heb je misschien last van eczeem? Als één van deze dingen het geval is dan is het belangrijk om je handen goed te verzorgen. Anders zou ik toch eens een arts raadplegen
Inekez1
3 jaar geleden
Of het aan de temperatuur ligt kun je makkelijk zelf testen. Houd voor het douchen je handen even onder de koude kraan. Voelt dit niet koud aan, dan zijn je handen blijkbaar zou koud dat de overgang naar warm water uit de douche te groot is. Laat je handen dan eerst langzaam wennen aan lauwwarm water voordat je gaat douchen. Voel je ook pijn als je je handen in een kom warm water steekt, ipv onder de douchestraal, dan lijkt het er op dat de watertemperatuur de oorzaak is. Of eigenlijk de te lage temperatuur van je handen is dan de oorzaak. Geeft een kom warm water geen pijn, maar de straal van de douche (zelfde temperatuur) wel? Dan ligt het aan de straal. Geeft ook koud water al pijn, dan is je huid misschien zo droog of geïrriteerd dat het al pijn doet als het nat wordt, ongeacht straal of temperatuur. In dat geval zeker even contact opnemen met een arts!

Antwoorden (1)

Vaak zijn je handen dan geïrriteerd, bijvoorbeeld als ze heel droog zijn (wat niet gek is in de winter en de handgelheisa door corona). Je kan de wasbak eventueel vullen met ongeveer dezelfde temperatuur water waarin je doucht en je hand daarin steken. Als je in dat geval geen last ervaart, kan het mogelijk ook liggen aan de straal.