Ik word heel vaak duizelig als ik snel opsta, meer dan andere mensen denk ik.

Ook als ik me erg inspan. Dat heb ik de laatste tijd heel erg, ik ben zelf een keer flauwgevallen. Ik ben naar de dokter geweest en wat bloedmonsters genomen en ik mankeer niets. Maar wat kan het dan zijn?

Toegevoegd na 12 uur:
Ik ben een man, 14 jaar. Ik ben kort geleden nog naar de huisarts geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Man of vrouw??

Het beste antwoord

Gebruik je sinds kort medicijnen (die je bloeddruk kunnen beïnvloeden?)
Probeer als je opstaat, eerst rustig op je bed te gaan zitten, wacht dan even en sta dan echt op. Daarmee voorkom je echt flauwvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Waarschijnlijk is je bloeddruk niet in orde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vraag eens aan je arts naar een 24-uurs meting.
Dan krijg je een kastje wat je je bloeddruk doorlopend controleert. Dat kastje moet je dan 24 uur meedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar bij de dokter is bij veel mensen de bloeddruk hoger dan over de hele dag heen, en zeker als je lang hebt gelegen of ontspannen bent. Die kan dus zeker wel op momenten te laag zijn, en dat zou de arts best even een dagje mogen controleren. Ik heb bij de dokter ALTIJD een hoge bloeddruk ; echt op het randje. (onderdruk 90-100). Met een kaqstje kom ik voor de hele dag echter makkelijk rond de 80-85 uit. Dat scheelt een pilletje per dag hoor, minimaal. Dus als je bloeddruk bij de dokter 'normaal' lijkt, kan die best te laag zijn.
Is het lang geleden dat je naar je huisarts bent geweest? Zoja, maak nog een afspraak. Hij/zij zal waarschijnlijk een vervolgonderzoek doen als je er nog steeds last van hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook aan spanningen liggen.
Je moet proberen om rustig op te staan. Eerst even zitten op je bed en dan pas opstaan. Kan je bloedsomloop even op gang komen. Onverwachte bewegingen kunnen deze reactie geven. Verder is het belangrijk om goed te eten. Mensen die dieeten, kunnen ook deze klachten krijgen. Dus denk ook eens na,of je voedingspatroon is veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is waarschijnlijk Orthostatische hypotensie.

Orthostatische hypotensie is een plotselinge bloeddrukdaling die optreedt bij plotseling opstaan (binnen 3 minuten na opstaan). Symptomen zijn duizeligheid, licht-in-het-hoofd worden, hoofdpijn, (sterk) verminderd zicht, en flauwvallen.

Orthostatische hypotensie komt veel voor bij jonge slanke mensen tussen 15 en 20 jaar en is dan onschuldig.

andere oorzaken kunnen zijn :

-Bij ouderen kan het een bijwerking zijn van bloeddrukmedicatie.

-Solitair cardiale oorzaak, bijvoorbeeld bij hartfalen (decompensatio cordis)

- Bijwerking van sommige medicijnen tegen psychose en depressie.

-Bij gevorderde ziekte van Parkinson kan orthostatische hypotensie optreden door aantasting van het autonome zenuwstelsel.

indien je dus nog vrij jong bent is het onschuldig. En andere mensen hebben het dus ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan allerlei oorzaken hebben;
lage bloedsuikerspiegel,
uitdroging, ( te weinig drinken)
bloedarmoede,(ijzertekort)
structurele verstoppnig van de bijholten of ontsteking,
problemen met het hart,
hyperventilatie,
medicatie zoals bijv. antibiotiica,
lage bloeddruk of de medicatie daarvoor
evenwichtsstoornissen ( bijv. na een middenoorontsteking)

Je kunt proberen of volgende dingen helpen;
Drink voldoende,eet regelmatig en zorg voor voldoende rust.
Sta langzaam en niet abrupt op, wanneer je hebt gelegen of gezeten.
Doe ademhalingsoefeningen,waarbij je langzaam diep inademt en uitademt, vanuit je buik.
Ga naar buiten voor een zuurstofshot, wanneer je je duizelig voelt.
Doe yoga oefeningen, waarbij je ca. 10 min. per dag ondersteboven gaat staan zodat er meer bloed naar je hoofd loopt.
Eet druivensuiker, wanneer je je draaierig voelt als je ervan opknapt kan het aan je bloedsuikerspiegel liggen.
Eet voldoende rood vlees indien je last hebt van bloedarmoede.
Zit niet te vaak met je benen gekruist om te voorkomen dat je de bloedcirculatie hindert.
Slaap met je hoofd op een hoger kussen.
Soms helpt ook een supplement met calcium om duizeligheid te verminderen.

Als je zeker weet dat je bloeddruk goed is, is het moeilijker om een diagnose te stellen. Je zou dus kunnen uitproberen of iets helpt van het bovenstaande. Hou wel een vinger aan de pols en denk niet dat je er mee moet leren leven. Als de klachten blijven aanhouden, toch maar weer naar de huisarts en verder laten onderzoeken.
amc
13 jaar geleden
Ik ben een ochtend mens, en toch heb ik hetzelfde. Je bloed druk kan erg laag zijn. Het kan helpen om een bijvoorbeeld iets te eten met zout erin. Bijvoorbeeld een klein zakje chips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal een kwestie van een lage bloeddruk. Is wel lastig maar voor gezondheid niet schadelijk. Ook een laag Hb (rode bloedlichaampjes) kan van invloed zijn. Dat is te controleren via bloedprik en soms te zien bij bleek slijmvlies van binnenkant oogleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook.
Als ik opsta zie ik heel raar beeld. Een beetje zwart en dan lichte puntjes en heel duizelig. Ik vraag me ook af wat het is maar volgens mij is het inderdaad iets met de bloeddruk. Dit is geen antwoord op de vraag maar ik ging eens kijken want ik vroeg het me dus ook af:P