Wat kan ik doen om de genezing van mijn gekneusde rug te bespoedigen?

Gisteren ben ik heel ongelukkig gevallen, ik kreeg een kraan in mijn ruggengraat.
Gelukkig is het bij een gekneusde rug gebleven, maar ik ben verschrikkelijk beperkt in mijn bewegingen door de heftige pijn. Ik kan mijn armen niet goed gebruiken en niets dragen en ik kan niet bukken. Sporten zit er helaas niet in en dat vind ik erg vervelend.
Van de arts moet ik constant pijnstillers blijven slikken (Diclofenac) zodat ik geen krampachtige houdingen aanneem en zo spanningsklachten erbovenop krijg.
De pijn zal weken gaan aanhouden, zei ze.
Weet iemand wat ik kan doen om het helingsproces te bespoedigen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
49.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft de dokter je daar geen tips over gegeven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, eigenlijk niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hufter :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg veel sterkte! Hoop dat het snel over is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!
Rieneke1
13 jaar geleden
jemig nyx, nu dit weer? :(
beterschap meis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Au, beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Ja, ik ben lekker bezig, hah... :\
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beterschap!

Antwoorden (6)

Ik kan me voorstellen, dat je erg veel pijn hebt door die nare val.

Wat je moet doen is proberen om toch in beweging te blijven en daarna een warm bad en heb je die niet, dan een warme douchestraal er op.
Als je gaat slapen, leg dan een warm waterzak tegen je rug.

Je krijgt een paar moeilijke dagen, maar met warmte en beweging is het het snelst over.

Sterkte van mij gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arniflor en later als de kneuzing voorbij is maar er iets van pijn overblijft eventueel spiroflor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen slecht idee, dank je! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Arica gel smeren, ook van VSM te verkrijgen. Het helpt in elk geval tegen de inwendige zwelling / blauwe plek.
Rust is de beste remedie maar het vervelende van pijnstillers is dat je weinig tot geen pijn voelt en zo toch juist het pijnlijke gedeelte gaat belasten want je voelt het immers toch amper...
Maar juist het pijnlijke gedeelte heeft rust nodig en door de pijnstiller krijgt die plek dat niet...snap je mn punt ?

Overigens als je diclofenac slikt zou ik ook eem maagbeschermer nemen als je die niet hebt gehad,diclofenac is namelijk heel slecht voor je maag !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt eigenlijk alleen wat aan symptoombestrijding doen. Arnica werkt altijd verzachtend bij kneuzingen en spierpijn. De natuurlijke neiging bij pijnklachten is ze te vermijden door het pijnlijke orgaan te ontzien maar bij het bewegingsapparaat loop je dan altijd het risico op stijfheid waardoor de klachten uiteindelijk kunnen verergeren. Je arts heeft dus wel gelijk dat je dat moet proberen te voorkomen maar hou in de gaten dat je ingrijpt zodra je maagklachten krijgt want diclofenac kan het nodige onheil stichten. Spoedig herstel en blijf voorlopig maar uit de buurt van aanvallende kranen...

Toegevoegd na 9 uur:
Eerstaangewezen middel tegen maagzuur, als je toch door moet gaan met een NSAID, is Antagel of iets dergelijks maar vaak wordt een protonpompremmer (maagzuurremmer) samen met NSAID's gegeven, zoals pantoprazol of omeprazol. Er zijn zelfs combinatiepreparaten op de markt, zoals Arthrotec.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de info!
Vandaag nog niet de kans gehad om naar de huisarts te gaan, maar morgen ga ik het hier dan echt even over hebben.
Enneh, je zou eens moeten zien hoe die kraan er nu aan toe is! Nobody messes with Nyx. ;)
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor getraumatiseerde kranen heb ik helaas geen betere remedie dan euthanasie...
Je zou in plaats van diclofenac (Voltaren) naproxen gebruiken.
KEESVI geeft terecht aan dat diclofenac maagklachten kan geven ( plus voor KEESVI)
Het is niet alleen een pijnstiller maar remt ook ontstekingsreacties (door de schade van je val) af zodat je sneller geneest.
De ervaring leert dat naproxen wat minder schadelijk is voor maag en darmen dan Voltaren (diclofenac)
Als je maagpijn krijgt valt pantozol te overwegen (of pantoprazol) Deze beschermt maag en darmen.
Naast warmte en bedrust is beweging en WARME douche heilzaam.
Het zal zijn tijd moeten hebben, gun jezelf dit, anders kun je last blijven houden als je je forceert.
Merk je dat je teveel verkramt of spierstijfheid blijft houden , maak dan een afspraak met de fysiotherapeut (kan rechtstreeks)
Kijk wel even of je verzekerd bent (AV standaard voorziet in 12 behandelingen per kalenderjaar.
Met een goede aanpak komt het allemaal in orde.
beterschap!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nyx, je hebt mijn hart gestolen met de vraag over spinnen. Ik heb lang geleden iets verkeerds gedaan met m'n rug , Ik sprak er met niemand over ,maar liep wel met 'n stok.Aan de Riviera was 'n duitse arts die ook "bottenkraker " was . Zijn zoon kwam terug uit Italie waar hij surflessen had gegeven . M'n vriendje , de arts zei , waarom ga jij niet surfen .Ik maakte 'n smoesje ,maar gelukkig geloofde hij me niet .Ik vertelde van mijn rugklachten . Ik moest op m'n zij gaan liggen en hij pakte m'n heupbeen en m'n bovenlichaam vlak boven m'n middel en trok eraan waardoor m'n ruggewervel 'n draaiende beweging maakte . Boven het geluid van de zee uit ,hoorde ik 'n "knaktik". Na 2 dagen liep ik weer als nieuw . Ik vertel dit zo uitgebreid , om je enthousiast te maken om naar 'n chiropractor te gaan . Leg hem uit wat er gebeurd is . Laat hem natuurlijk niet zomaar 'n beetje gaan duwen en trekken . Probeer geen pijnstillers te gebruiken . Ze helpen bij het een , en veroorzaken weer iets anders . "n arts is 'n diagnosticus . Hij heeft alleen maar geleerd hoe je 'n euvel moet vaststellen . Ga daarom naar 'n "specialist".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je mooie antwoord!
Wel vind ik het "kraken" best eng...
Maar als iemand een hele goede chiropractor weet zal ik het misschien toch maar proberen. En, ben je nog gaan surfen?