Inleiding
In het kniegewricht bevindt zich zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde een kraakbeenschijfje dat een 'meniscus' wordt genoemd. De meniscus zorgt er in het kniegewricht voor dat de vorm het bovenbeen en het onderbeen goed op elkaar passen. Daarnaast zorgt de meniscus voor (extra) schokdemping.
Een scheurtje in de meniscus ontstaat bij atletiek vaak geleidelijk door de zware belasting van de knie bij bepaalde vormen van kracht- en sprongkrachttraining. Denk hierbij bijvoorbeeld aan diep kniebuigen en 'kikkersprongen'. Er is dan sprake van een overbelastingsblessure'. Mogelijke verschijnselen van deze blessure zijn:

de knie niet meer kunnen bewegen ('op slot zitten'). Hierbij is (hevige) pijn aanwezig;
het gevoel 'door de knie te zakken';
pijn ter plaatse en bij drukken op de gewrichtsspleet;
lokale zwelling aan de buitenzijde van de knie ter hoogte van de gewrichtsspleet. Dit is het geval als er een 'meniscuscyste' ontstaan is;
vochtontwikkeling in de knie tijdens of na het sporten. Door dit vocht in de knie wordt het buigen en strekken van de knie beperkt en pijnlijk. Uiteindelijk kunnen de bovenbeenspieren hier dunner en zwakker door worden.
Bij een verdraaiing van de knie kan er ook plotseling een scheur in de meniscus ontstaan. Hierbij kan acuut heftige pijn en vochtvorming in de knie optreden en kan de knie 'op slot schieten', waardoor de knie niet meer bewogen kan worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan op vele manieren.
Vallen-sport-ergens hart tegenaan stoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door intensieve belasting. Denk aan sport. (verdraaiing) Als je jong bent is de meniscus nog flexibel.
Als je wat ouder wordt, wordt dat minder en dan is de kans op beschadigingen groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een meniscus kan beschadigen wanneer er een draai wordt gemaakt met een gebogen knie terwijl het onderbeen het gewicht draagt. De klachten komen soms pas veel later. U herinnert zich het verdraaien misschien niet eens meer.

Bij het ouder worden slijten de menisci langzaam en worden ze minder elastisch. Er kan dan een scheur in de knie ontstaan zonder draailetsel van de knie.

De meeste scheuren in de meniscus ontstaan tijdens het sporten. Een scheur in de meniscus aan de binnenzijde van knie komt het meest voor. Soms beschadigt tegelijkertijd ook de voorste kruisband of binnenste gewrichtsband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je meniscus op vele manieren beschadigen. Als je er teveel op valt kan hij uiteindelijk beschadigen. Het is niet leuk, want hij zal niet meer echt goed genezen. Ook al ziet het er een beetje raar uit, ik zou bij de sport waarbij je veel valt en je knie beschadigd, kniebeschermers omdoen. Dat helpt echt.