Wat kan ik nog doen aan mijn lengte?

Ik ben 1.51 en bijna 14. ik groei niet meer. Ik ben heel vaak naar de dokter geweest voor informatie. Ik kan helemaal niks meer doen! Mijn groeischijven zijn al dicht. Ik voel me echt heel erg klein! Ik kan helemaal niks meer doen. Ik vroeg me af of er een middel is waarvan je groeischijven weer open gaan. Volgens mij bestaat dat niet. Maar ik ben echt hopeloos! & erg verdrietig!

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik ben 5 dagen na mijn 11e verjaardag gaan menstrueren en ben toen ook de puberteit ingegaan.

Toegevoegd na 10 minuten:
& ik ben een meisje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (11)

Wees blij met je lengte, kan ik alleen zeggen. Ik ben ook 14 en ben 1.54 ;D Maar eey, klein zijn heeft ook voordelen.! =D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is moeilijk maar ik denk dat er weinig opties zijn. wel kunnen ze operatief iets doen om je benen wat langer te maken ,maar dit is meestal voor uitzonderlijke gevallen bijv. als je spieren langer zijn dan je botten. zulke operaties doen ze alleen bij kinderen omdat die namelijk nog in de groei zijn, en dus makkelijker genezen.
Het enigste wat je echt kan doen is het accepteren.
Of toch nog eens voor een second opinion gaan.
maar of het veel zou helpen denk ik van niet
stertke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mogelijk dat je al bent uitgegroeid, maar ook meisjes kunnen (hetzij langzaam) nog doorgroeien na hun 14e. Ben je al bij artsen geweest met dit probleem? Er zijn behandelingen zoals het uitstellen van de puberteit, maar ik neem aan dat je daar al te laat voor bent.

Ook schijnt er een behandeling te bestaan waarbij de benen op 2 plaatsen gebroken worden, de botten van elkaar gescheiden worden dmv ijzeren pinnen en dat de botten vervolgens weer naar elkaar toegroeien. Zo zijn er centimeters te winnen (soms wel tot 10 cm), maar het lijkt mij vrij pijnlijk.

De beste (en meest pijnloze) methode is echter acceptatie. Ik begrijp dat dat moeilijk is, maar probeer te accepteren dat je bent zoals je bent. De een heeft een scheve neus, de ander is 1.51. Ook meisjes die 1m96 lang zijn, zijn hier vaak niet happy mee.

Sterkte

Toegevoegd na 1 minuut:
uhm, ging ik er zomaar van uit dat je een meisje bent, maar geen idee waarom. jongens groeien iets langer door vanwege de vaak latere puberteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas zijn er erg lange en erg kleine mensen die er beide niet gelukkig mee zijn.
Bespreek het eens met je huisarts. Soms willen hormonen geven nog wel eens een paar centimeter erbij geven maar dat heeft ook weer veel nadelen dus zou ik daar niet te snel aan toe zijn. Mijn dochters zijn ook klein en helaas zal je ermee moeten leven en er uit halen wat er in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor meisjes geldt volgens mij echt, eenmaal menstrueren en gestopt met groeien: einde groei!!!!

Helaas dus. En je bent inderdaad echt niet groot moet ik toegeven, ik ben ook al zo'n uk maar nog steeds bijna 15 cm groter.

En, er zullen echt wel wat voordelen zijn maar ik zie zelf VEEL meer nadelen, in een meute sta je bijv altijd tussen die buiken van anderen geklemd. Verder had ik altijd het idee dat je ook in het werk minder serieus genomen wordt als je klein én vrouw bent maar ik ken nu een piepkleine dame die werkelijk overal de baas is dus het is toch een kwestie van instelling.

Ook ik denk, je zult er mee moet leren leven. Ik denk echter dat je best tegen jezelf mag zeggen dat het niet is wat je wilt, maar ik denk nu maar: ik ben nooit erg ziek en behoorlijk goed in sport. Als ik NU mocht kiezen voor een ziekelijk lijf dat 15 cm langer was zou ik het toch niet doen.
Iedereen heeft wel iets aan zichzelf waar hij/zij niet happy mee is, grote voeten of een haakneus of dikke billen.

Het gaat er in feite om wat je met je leven doet, maar toch..... ik begrijp het probleem dus wel
13 jaar geleden
Bij de laatste Expeditie Robinson deed Saar mee, ook een ukkepukkie maar wel de publiekslieveling. Wees tevreden hoe je bent en je zal een gelukkig mens worden.
Mijn ouwe baas zei altijd: Liever klein en bijdehand dan groot en geen verstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klein zijn is niet altijd leuk nee, maar lang zijn is ook niet altijd leuk en ik spreek uit ervaring wat betreft lang zijn. Veel jongens vinden kleine meisjes juist schattig. En weet je wat nog een voordeel is? Je kunt altijd lekker hoge hakken aan doen, zonder dat je boven iedereen uitsteekt.

Geloof me, zo erg is het niet.. Probeer het te aanvaarden en wees er trots op. Want men ziet hetgeen wat je uitstraalt en je straalt uit hoe jij je voelt. Als jij onzeker bent over je lengte, zien anderen mensen dat jij dat uitstraalt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klein maar fijn. Zorg dat dit ook bij jou zo wordt. Grijp niet naar het ongrijpbare en weest tevreden met wat je bent. Sukses.:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zit er echt mee hè? Wat vervelend. Ik wil je graag moed inspreken, maar daar heb je verder niet zoveel aan.

Je hebt alles al geprobeerd en de artsen kunnen op dit moment ook niets doen. Dan houdt het voor nu even op.

Wat nog kan:

Heel langzaam doorgroeien. Die kans heb je echt nog. Een paar centimeter. Alles is dan winst hè?

Visueel groter lijken. Dat is dan rechtop lopen met je schouders naar achteren. Een zelfverzekerde blik. Zodat mensen eerst je gezicht zien en later pas denken: o, ze is niet zo groot.
Met je kleding effect gebruiken. Zodat je lichaam wat groter lijkt. En kijken of je op een hakje kunt lopen. Of zo'n schoen met een oplopende zool.
En later geen vriendje kiezen van 2 meter hoor. Da's veel te vermoeiend. Krijgen jullie allebei nekklachten.

Er zit weinig anders dan voor nu te accepteren dat het zo is. Anders blijf je je hele leven treuren.
Jij bent jij. Als mensen moeite hebben met je lengte (maar dat denk ik net) laat die dan maar gauw gaan. Voor de rest ben je gewoon wie je bent.

Een zéér extreme manier om iets groter te worden, en daar is een documentaire over geweest van een Japans meisje dat danseres wilde worden maar te klein was, en dat was opereren. Heel akelig en heel pijnlijk. Ik zou het je met klem afraden.
Bij dat meisje werden beide benen gebroken en dan werden de botten van de benen aan gewichten gehangen. Het kostte een jaar (!), dat hele gebeuren. het was met ondraaglijke pijn. Maar ze werd 9 centimeter groter. Al afschuwelijk om te lezen. Maar ik wilde het wel benoemen.

Liever: leer er mee te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi.. ik ben al 14 en ik ben pas 1.40.. dus mensen zien me aan als een groep 6er terwijl ik in de 2e zit.. daar trek ik niks van.. ik weet ook niet wat ik eraan kan doen:S...
blijf gewoon jezelf.. groot zijn is niet altijd de oplossing..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lengte valt echt mee. Ga maar eens naar het buitenland, dan ben je ineens niet zo klein meer. Verder kun je nog wel langer worden. Met yoga kun je nog 2 centimeter 'groeien'. Je groeit niet echt maar je houding wordt zo verbeterd dat je rechterop staat en dus langer lijkt.
Verder accepteer jezelf zoals je bent. Het kan altijd erger.