hoe kom ik aan mijn uitslag?

Ik zit aan jaren onder de rode uitslag op de zwakkere plaatsen van mijn lichaam (pols, nek, binnenkant armen etc.) en het jeukt heel erg. er komen ook veel witte schilfers vanaf.
ik ga liever niet naar de huisarts maar ik wil er eigenlijk wel vanaf.

Ik heb al een hypoalergene douchegel van la rouche posse en ook diverse cremetjes om in te smeren op de droge en beschadigde huid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
je vertrouwd meer op het oordeel van onbekende mensen online dan het oordeel van een arts die er jaren voor gestudeerd heeft, en jou en je medische achtergrond kent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik blijf het ook altijd apart vinden.
Reddie
12 jaar geleden
Anders ik wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik houw gewoon niet va doktoren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je een schimmelinfectie hebt en hier schrijft de arts een zalfje voor uit,maar dan moet je toch echter wel eerst naar je huisarts als je er echt vanaf wil.

Antwoorden (7)

Je kan beter vragen: hoe kom ik ervan af?

Ga toch maar even naar de huisarts. Die kan jou, als hij/zij het niet weet, doorverwijzen naar de dermatoloog. Zo te lezen heb je last van exceem, maar ik ben geen expert dus een bezoek aan de huisarts kan zeker geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, gewoon naar de huisarts gaan, die komt de hele dag dit soort kwalen tegen en zal er uiteraard professioneel mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel goed advies, uit ervaring weet ik dat doorlopen en geen hulp zoeken erg onverstandig is.
De verschijnselen van constitutioneel eczeem zijn roodheid en schilfering van de huid, en het voorkomen van kleine bultjes. De gehele huid is droog en kan ruw aanvoelen. Omdat het eczeem altijd in meer of mindere mate jeukt, zijn vaak krabwondjes aanwezig.
Als het langere tijd bestaat treedt plaatselijk verruwing en verdikking van de huid op.
Het ontstaat meestal in de eerste 6 levensmaanden, maar kan in principe op iedere leeftijd beginnen. Het kan gedurende een betrekkelijk korte tijd aanwezig zijn, maar ook chronisch worden.

De precieze oorzaak van constitutioneel eczeem is onbekend. Verondersteld wordt dat het ontstaat en in stand wordt gehouden door een samenspel van diverse factoren. Enerzijds is er de erfelijke aanleg, anderzijds is er de invloed van allergische en niet-allergische factoren uit de omgeving. Meestal is er sprake van een stoornis in de barrièrefunctie van de huid. Daardoor houdt de huid onvoldoende vocht vast, waardoor die droog wordt. De droge huid is kenmerkend en wordt beschouwd als een belangrijke oorzakelijke factor.
De erfelijke aanleg blijkt meestal uit het feit dat in de familie eczeem of andere atopische aandoeningen voorkomen, zoals astma, hooikoorts en andere allergieën.

Het is niet mogelijk constitutioneel eczeem met geneesmiddelen te genezen. De behandeling is gericht op het onderdrukken van de verschijnselen, waardoor de klachten afnemen. De behandeling bestaat voornamelijk uit het gebruik van uitwendige crèmes en zalven (corticosteroïd bevattend). Soms worden ook tabletten of drankjes voorgeschreven. Patiënten met een matig of ernstig eczeem reageren doorgaans ook goed op ultraviolet licht.

Het is van groot belang dat het vochtgehalte van de hoornlaag wordt verbeterd door het aanbrengen van vette zalven of crèmes. Dit geldt voor het gehele lichaam en niet alleen voor de eczeemplekken.
Was je huid niet met veel zeep en vooral niet met bad- of doucheschuim! Daardoor droogt je huid namelijk nog meer uit. Wél is het verstandig bad- of doucheolie te gebruiken. Ook is het van belang op het materiaal van je kleding te letten. Wol geeft snel jeuk. Textiel met een ruwe vezel eveneens en wordt daarom afgeraden. Katoenen kleding wordt goed verdragen en heeft daarom de voorkeur. Afsluitende nylon kleding wordt afgeraden.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat het 'constitutioneel eczeem' is? Vind dit nogal een vooringenomen antwoord.
Amadea
12 jaar geleden
Tja, de vraagstelster wil niet naar een arts maar door GV-ers laten vertellen wat zij heeft. Om nou te gaan beschuldigen van vooringenomenheid is nogal onaardig, Lavender... De volgende antwoorden raden medicijnen aan. Is dat slim, als je niet eens weet wat het is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, medicijnen aanraden is niet slim, maar iemand p grond van een paar symptomen vertellen dat 'ie constitutioneel eczeem heeft vind ik ook niet erg handig. Kwestie voor de huisarts dus! Was trouwens niet zo onaardig bedoeld als het overkomt; sorry Amadea.
Zelf heb ik ook vaak last van uitslag en gebruik babyzalf met zink en vitamine E.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou locoid kunnen proberen. Helpt bij mij heel goed, maar is alleen via de huisarts verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik veel baat gehad bij PUVA therapie.
De therapie zelf kan best wel belastend zijn daar je medicatie moet innemen om jouw huid gevoelig te maken voor UVA licht. Je neemt de medicatie 2 uur van te voren in, je moet alle huid die bloot ligt bedekken zodat je niet verbrand (ook al regent het als een gek, wel doen want die medicatie maakt je huid echt heel gevoelig voor elk beetje UVA licht), je moet ook een zonnebril dragen om te zorgen dat je niet blind wordt.
Ook ben ik er enkele keren goed ziek van geweest door die medicatie.
Ik weet het, het klinkt allemaal erg heftig, maar ik heb er zo veel baat bij gehad en heb dit reeds meerdere malen aan andere mensen geadviseerd die dit daarna ook hebben gedaan, allemaal zijn ze van de huid problemen af gekomen.

Werking:
Je gaat de eerste keer kort onder de UVA lamp, elke volgende keer wordt de tijd dat je onder de UVA lamp gaat wat langer gemaakt.
Dit gaat door tot dat of jij beslist om er mee te stoppen of tot dat de behandelend arts denkt dat het resultaat goed genoeg is.

Tevens houd het vaak ook in dat je jouw leven moet aanpassen.
Elk soort eczeem wordt ergens door veroorzaakt, dit kan zijn door bepaalde voedingsstoffen, dranken, stress, schoonmaakmiddelen etc etc.
het is dus belangrijk dat je er achter komt wat de klachten verergerd en dat dus in het vervolg laat staan/anders mee omgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je aan om toch even naar de huisarts te gaan, ook al hou je er niet van. Ik vind het ook altijd een gedoe. Maar ik had hier ook last van. Ze heeft even een halve minuut gekeken en kreeg toen een zalfje. Het is waarschijnlijk eczeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap dat je liever niet naar je huisarts wil, maar de beste kans om eraf te komen is toch echt weten wat het is.

je loopt nu al jaren met jeuk, schilfertjes! de huisarts vind dit niet raar dus ik denk dat je gewoon een afspraak moet maken.

pas als je weet hoe je eraan komt (honderden reden kunnen we opsommen die nog steeds geen diagnose en oplossing zullen bieden) weet je waarschijnlijk ook hoe je eraf kan komen of hoe je de last ervan zoveel mogelijk kan beperken.

succes!