Wat kun je eten als je last hebt van obstipatie?

Van bepaalde soorten fruit ga je heel erg poepen. Welke zijn dat ook alweer? Zijn er nog meer huis-tuin-en-keukenmiddeltjes voor als je last hebt van obstipatie?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel het niet op de lange termijn, maar als een soort ehbo (eerste hulp bij obstipatie). Mijn dochter (8) kan namelijk op dit moment moeilijk naar de wc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@MisterWrite: in dat geval zou het drinken van een kopje/glas lauw water óók voor dat moment kunnen helpen,dus zou je kunnen zorgen,dat je in ieder geval zou moeten zorgen om een thermosfles met lauw water mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind van 8 moet je niet mee sollen, bel de assistente van de huisarts, die heeft vaak een goede en passende oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand een pruim te eten geven noem ik nou niet direct sollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoera, het is gelukt! Met kiwi's, vijgen en lauw water. Of nu juist het daaraan te danken is zullen we nooit weten, maar het gaat om het resultaat nietwaar.
Pruimen wilde ze niet want daar krijgt ze jeuk in haar mond van.

Het beste antwoord

pruimen..

Toegevoegd na 1 minuut:
je kan de pruimen ook even koken.. en dan fijnmaken.. en het vocht opdrinken.. gegarandeerd dat je na de wc kan...

Toegevoegd na 1 minuut:
je kan de pruimen ook even koken.. en dan fijnmaken.. en het vocht opdrinken.. gegarandeerd dat je na de wc kan...

Toegevoegd na 1 minuut:
je kan de pruimen ook even koken.. en dan fijnmaken.. en het vocht opdrinken.. gegarandeerd dat je na de wc kan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets bedoel ik, dank je! Ik ren gauw even naar de groenteboer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Garanties moet je niet geven, want er zijn altijd rare uitzonderingen - als ik èrgens volkomen van verstopt raak, zijn het pruimen ;-) En ik vind ze zo lekker!

Andere antwoorden (9)

pruimen,pruimedanten( ff laten weken in wat water) en wat óók wel wil helpen,zijn abrikozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
peren, druiven, pruimen, vijgen, dadels, aardbeien, frambozen, melasse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
let ook op dat ze geen dingen eet die "verstoppen", zoals appels of appelsap, chocolade, witte rijst etc....
als het echt niet gaat: er bestaan fruitbonbons die obstipatie oplossen. neem wel de zachte formule, zonder sennabladeren, want dat werkt soms té hard.
Bij mijn dochtertje moest ik soms een glycerine suppo opsteken, omdat de stoelgang was uitgedroogd en een soort "stop" vormde. Met andere woorden : de dingen moeten soms ook "van onderaan" aangepakt worden. Leuk is het niet natuurlijk, maar met een beloning achteraf komt het wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volle melk drinken. Een paar glazen zijn genoeg (als je het niet echt gewend bent, want je lichaam kan zich er op instellen en dan werkt het niet meer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drinkt ze genoeg water?
Ik heb de indruk dat kinderen tegenwoordig geen water meer drinken, alleen maar sapjes en zoete yogurtdrankjes en chocomel?
Dus:
Gewoon water, lauw water.

Veel bewegen: Kinderen moeten minstens een uur per dag intensief bewegen, bijvoorbeeld buitenspelen, fietsen, zwemmen of sporten. Veel kinderen doen dit vanzelf, als u ze de ruimte geeft.

Let op:
Iets waarvan je meteen heel erg gaat poepen is echt wel slecht voor een mens z'n spijsverteringsorganen, zeker voor een kind.

Op dit moment moeilijk naar de wc is toch geen probleem.
Pas als ze er echt last van heeft en/of langere tijd niet kan dan kan het een probleem worden.
Bij langdurige verstopping krijgt uw kind een laxeermiddel voorgeschreven. Dit zijn medicijnen die ervoor zorgen dat uw kind gemakkelijker kan poepen. Geef uw kind geen laxeermiddelen zonder overleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'S morgens een glas lauw water is altijd goed bij obstipatie.
Wat je goed in de gaten moet houden is, of je dochter voldoende vezels binnenkrijgt:
Twee sneetjes donker roggebrood met boter kunnen wonderen doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Een glas lauw water op de nuchtere maag helpt goed en natuurlijk goed drinken de hele dag door.
Je kunt ook extra vezels door bijvoorbeeld de yoghurt doen (bijv na het eten als toetje).
Gedroogde pruimen werken echt goed.

Bij de Lidl hebben ze een doosje gedroogde pruimen, deze zijn niet zo groot en eten lekker weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij gaven in het ziekenhuis sennocoltabletten aan patienten met een lichte verstopping. Je deze tabletten bij de drogist kopen. Sennocol is een zuiver natuurproduct, verkregen uit Senna peulen. Elke tablet bevat 185 mg van het gestandaardiseerde Senna-concentraat. Sennocol prikkelt de darmwand, waardoor deze tot meer beweging wordt aangezet en de ontlasting sneller en makkelijker tot stand komt. Het duurt ongeveer een halve dag voor Sennecol werkt.

Verder is het belangrijk veel vezelrijk voedsel te eten en goed te drinken (anderhalve tot 2 liter vocht per dag). Mocht de verstopping regelmatig terugkomen of na 14 dagen niet over zijn, dan is een bezoek aan de huisarts raadzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast alle voedingsadviezen die je al hebt gehad zou ik adviseren om veel te bewegen; als ik thuis kom na een stuk hardlopen kan ik linea recta door naar het toilet..