Kan vasten leiden tot acute blindheid?

Ik had wat gelezen op het internet over even niks eten. De bedoeling was dat ik ongeveer 60 uur niks zou eten, maar alleen water en thee drinken. Ik werd vanmorgen wakker om 5 uur sochtends ongeveer 50 uur in dit dieet, wat voor de rest bijzonder goed ging behalve een beetje hoofdpijn en vermoeidheid.
Ik ging naar de wc en merkte dat ik misselijk en duizelig was, dus ik had tijdens het plassen besloten het dieet te stoppen. Helaas werd ik ineens heel duizelig. Ik liep de wc uit en ik merkte dat ik absoluut niks kon zien. 5 minuten lang probeerde ik terug te lopen naar de keuken waar ik het licht aan deed maar ik zag nog steeds helemaal niks. Alsof je je ogen dicht hebt maar ze waren open. Toen ik ging zitten was het na 2 minuten weg. Ook had ik een harde piep in mijn oren samen met mijn blindheid maar dat ging ook weg.
Toen meteen noten en brood gegeten met appelstroop. Toen werd ik misselijk etc. Nu is het voorbij en ik vraag me af of ik naar de dokter moet of dat ik vasten gewoon nooit meer moet doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En ik dacht dat mensen redelijk makkelijk op zn minst 1 week zonder (veel) eten konden? Hoe kan het zo fout gaan na maar 50 uur?
TurfGraver
5 jaar geleden
Geen lichaam is het zelfde...
Ritsuka
5 jaar geleden
Wat is de reden dat je zo lang niks eet? Dat mensen zo lang zonder eten kunnen is dat ze het vol kunnen houden voordat ze DOOD gaan. Het wil niet zeggen dat dit gezond voor je is.
Erna55
5 jaar geleden
@mauritsyay : Waar heb je gelezen dat het gezond is om 60 uur niet te eten ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Erna55 : het heet watervasten. Ik heb er veel goede dingen over gelezen en wou het ook proberen. Helaas blijkt het dan Amerikaanse bullshit.
Amadea
5 jaar geleden
Misschien heb je alleen maar te weinig water gedronken en was uitdroging de oorzaak.
tinus1969
5 jaar geleden
@Aamadea, ik vind de symptomen vooral ook wijzen op een tekort aan elektrolyten (zout etc). Dus mss niet genoeg gedronken, of niet genoeg zout binnengekregen.

Antwoorden (1)

Het kan leiden tot tijdelijke blindheid, dat klopt.
Maar dit komt dan door een lage bloedsuiker of bloeddruk.
Klachten hiervan zijn o.a. misselijk, duizelig, zweten, gehoor dat wegvalt, en zwarte vlekken zien of helemaal niks meer zien.

Zo lang achter elkaar niks eten is niet gezond, het is goed dat je hiermee gestopt bent.
Ritsuka
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Toch lees ik veel over watervasten en dat het in ieder geval voor de meeste mensen weinig problemen oplevert. Ik ben redelijk zwaar gebouwd dus kwa energievoorziening had dit totaal geen probleem moeten opleveren. Misschien dat ik te abrupt was gestopt met eten in plaats van langzaam wennen aan weinig eten?
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik zou er gewoon mee ophouden. Je leert geen gezonde gewoontes aan, zodra je ermee stopt, ga je op de oude manier verder met eten en kom je zo weer aan.