Wat moet je met een doktersassistente die je 'afblaft'?

Ik belde vandaag de huisartsenpraktijk om een afspraak te maken met de huisarts. Mijn eigen huisarts was er niet. Gisteren ook al niet ivm bijscholing. Ik hield het niet van de pijn en 'madame' de doktersassistente (die overigens net nieuw is) was me gewoon aan het commanderen en afzeiken dat ik maar tot donderdag moest wachten.
Klacht indienen of tegen de huisarts zeggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

Iets onverwachts zeggen, en op vriendelijke toon, zoals: goh, ik vind u toch altijd zo aardig. Ik ben blij dat u de oude assistente hebt vervangen, u bent zo servicegericht.

Dat zal haar doen nadenken. Werk altijd goed dit soort opmerkingen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Kermend naar het spreekuur gaan van desbetreffende arts. Dan ben je meteen aan de beurt en kan je, als de arts je onderzocht heeft, meteen vertellen waarom je zo binnengekomen bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaan klagen bij je eigen huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw ervaring is de ene kant van het verhaal maar een doktersassistente moet jou uiteraard op een fatsoenlijke manier te woord staan. Vervolgens kan ze hoogstens de verantwoordelijkheid bij jouzelf neerleggen door te vragen of je één of twee dagen kunt wachten. Daar mag ze dan zelfs nog een advies bij geven op grond van een aantal vastgelegde criteria maar uiteindelijk hangt het van jou af wanneer je bij de huisarts terecht kunt. Voor kantooruren moet die huisarts zijn/haar waarneming zelf geregeld hebben en daarbuiten kun je een beroep doen op de huisartsenpost.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ga geen toneel spelen, zoals ik hierboven als advies gegeven zag. Artsen houden er (terecht) niet van op het verkeerde been gezet te worden omdat het een juiste diagnose bemoeilijkt. Zorg altijd voor een goede samenwerkingsrelatie met je behandelend arts. En als een arts vindt dat je binnen een bepaalde termijn gezien moet worden moet die belofte nagekomen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Dien een klacht in dat je de service zeer slecht vind...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk en vriendelijk blijven en volhouden.
Ik wil graag de dokter zien, ik heb veel pijn.
Het spijt me als het erg druk is, maar ik heb erg veel pijn dus ik wil de dokter zien.
Ik begrijp dat het lastig is, maar ik heb veel pijn dus ik wil graag een afspraak.
Etc. etc.

Dat de assistente een andere dag voorstelt, is een soort schifting. Als je akkoord gaat, is het kennelijk niet zo urgent. Maar ze kan wel beleefd blijven natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in eerste instantie : blijf zelf kalm. Van binnen toch. laat je door deze reacties niet uit het lood slaan.

vroeger zei ik gewoon "ik had u graag gevraagd om wat beleefder te zijn" of "u hoeft me niet zo af te blaffen".
ik kreeg dan meestal een felle reactie, maar het maakte wel iets los.

nu doe ik het strategischer, in de eerste plaats toch. "ik begrijp u wel, u hebt het allicht wel erg druk, is het niet? moet niet makkelijk zijn, om zo een job over te nemen. maar ik heb heel veel pijn en zou toch graag naar de dokter komen " . (De kapotte grammofoonplaattechniek, zoals in een ander antwoord beschreven (steeds herhalen van je vraag) is zeer goed, maar aan de telefoon heb je natuurlijk altijd de kans dat iemand gewoon de horen opkwakt.)

Als je na de strategische opbouw nog steeds een afblaffend antwoord krijgt, kan je overschakelen naar mijn eerste methode : gewoon zeggen.

als laatste redmiddel zeg ik gewoon : kijk, ik kom nù naar de praktijk om een dokter te zien, ik heb erge pijn en vertrouw het niet. misschien is het wel iets ernstigs. en als er iets ernstigs met me aan de hand is en er gebeurt iets met me omdat u me de kans niet geeft om een dokter te zien, dan klaag ik u aan wegens schuldig verzuim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou aan haar vragen waarom zij denkt dat het tot donderdag kan wachten? Ik vind het nogal gedurft van haar om na herhaald aandringen van de patient aan de telefoon toch vast te blijven houden aan haar standpunt. Nog los van de manier waarop er gecommuniceerd wordt. Dat zou ik zeker op een later tijdstip gaan aankaarten. Ik had als assistente op z'n minst toch even overlegd met de huisarts. Zij kan niet inschatten of iets dringend is of niet. Daar is ze niet voor opgeleid. Stel je voor dat er iets gebeurt...

Als je werkelijk zoveel pijn hebt dat het niet meer uit te houden is, dan rest er niks anders dan een gang naar de huisarts zelf of desnoods de eerste hulp van het ziekenhuis. Passeer de assistente. Als een huisarts het ook laat afweten, en het is naar jouw idee niet pluis, dan hoef je niet lijdzaam af te wachten. De EHBO van het ziekenhuis is altijd open. Ook dokters maken soms fouten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeggen dat je belt omdat je de dokter dringend wilt zien en dat je vooral niet belt om afgezeken te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar kan ik klacht indienen over de assistente huisarts die me aangeeft dat ik laat bel terwijl ik 09:30 uur bel.