In de kou word mijn rechter ringvinger altijd helemaal spierwit. Wat te doen?

Het doet vaak ook een beetje pijn. Na ca. 5 min. buiten zijn trekt het langzaamaan weer weg.
Moet ik hier echt voor naar de dokter? Is er iets mis met mijn doorbloeding?

Ik hou de vinger wel altijd zo warm mogelijk. Ik draag warme wanten, maar toch gebeurt het bijna iedere keer als ik naar buiten ga...

Toegevoegd na 19 uur:
Een ring is niet de oorzaak!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Het is niet iets waar je je echt zorgen om moet maken. De een heeft het erger dan de ander. Zoals al gezegd, kan het ook eraan liggen dat je idd een ring omhebt. Ik zou als je naar buiten gaat, de ring eerst afdoen en hem vervolgens binnen weer omdoen. Voor echt hele nuttige tips zal ik op deze site kijken, ik weet zeker dat je je antwoord op deze site vind.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/44247-oorzaak-en-oplossing-van-witte-blauwe-of-dode-vingers.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zit er een ring op?

Toegevoegd na 36 seconden:
Dan moet je wellicht eerst de ring verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal wel. Ik dacht ook dat dit het probleem was, maar ik heb de ring een tijdje aan een andere vinger gedragen, en toen gebeurde het nog steeds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het niet kunnen zijn ,indien de ring er reeds jaren opzit,de bloedvaten vernauwd zijn? Ben je roker? http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Buerger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik draag de ring nog geen halfjaar...
En ik rook ook niet en ook nooit gedaan..
Helaas is het weer zooooo koud en heb ik weer "dode vingers en tenen" net als heel veel andere mensen die het fenomeen van Raynaud hebben. Daarom een update van de tips…

95 % Van de sclerodermie patiënten heeft het Fenomeen van Raynaud. Als je snel last hebt van koude handen/ voeten of zelfs "dode’ vingers / tenen krijgt dan moet je zorgen dat ze warm blijven.

Daarom hieronder mijn tips om koude handen en voeten zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik heb bij de ANWB pads gekocht die wintersporters ook gebruiken. Als je het ijzertje beweegt ontstaat er een reactie waardoor warmte vrijkomt. Ze werken een aantal uren in je handschoen. Leg ze 10 minuten in kokend water en ze zijn weer klaar voor gebruik.

Ik heb sokken en handschoenen met zilverdraad erin. Het zilverdraad zorgt ervoor dat de warmte wordt vastgehouden. Je kunt ze bestellen bij best4body. Als de arts een verklaring ondertekend (formulier op website best4body) dan krijg je ze (meestal) vergoed van je ziektekostenverzekering. Je moet de producten wel op de hand wassen zonder wasverzachter.

Als het buiten koud is draag ik over de sokken met zilverdraad nog een paar sokken. Als het te koud wordt voor schoenen dan gebruik ik snowboots. Ik draag ook meerdere handschoenen over elkaar, dikke sjaal en muts.

Korte uitleg fenomeen van Raynaud:

Het fenomeen van Raynaud is een situatie waarbij de bloedstroom naar de handen en/of voeten in aanvallen vermindert. Hierbij worden de vingers eerst wit, dan blauw en tenslotte (bij opwarmen) rood. In de volksmond wordt ook wel gesproken van "dode vingers". Dit fenomeen kan optreden bij plotselinge kou, maar ook wel eens zonder duidelijke aanleiding. Deze aandoening is door Maurice Raynaud (1834-1881) in 1862 voor het eerst beschreven.

Als de klachten het gevolg zijn van een onderliggend probleem spreekt men van het fenomeen van Raynaud/secundaire Raynaud; is er geen andere oorzaak voor te vinden dan noemt men het de ziekte van Raynaud/primaire Raynaud. Roken verhoogt de kans op een aanval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel opvallend dat het net je ringvinger is. Als je nou eens een paar dagen geen ring draagt, is het dan over? Of is het gewoon toeval, die vinger? Zit de ring te strak?
Misschien beweeg je die vinger te weinig? Is die vinger wel eens gebroken geweest? Heb je het ook als je vingerhandschoenen draagt? Of puur alleen bij kou?

Soms hoor je dit bij mensen die een bypass hebben gekregen na een angina pectoris. Vanwege de betablokkers.
Wat wel beter is om stoffen, wollen wanten te dragen in plaats van handschoenen of leren handschoenen.

Het kan afknelling zijn. En anders is het zeker goed om even langs de huisarts te gaan. Mogelijk ligt er een medisch probleem aan ten grondslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen hebben hier last van. Mogelijk heeft het te maken met de zenuwvoorziening die te maken heeft met het uitzetten of nauwer worden van de cappilaire bloedvaten. (de allerdunste bloedvaten op de plek waar een slagader over gaat in een ader). Soms helpt het om te masseren in de handpalm op de plek net voor het begin van de vinger. Je voelt daar een botje zitten. Als je met de duim van de andere hand daar masseert, dan zie je wel eens dat de doorstroming weer op gang komt. Op zich is het niet erg maar het is wel vervelend.