Na hoeveel tijd is voedsel uit je maag.

Ik gebruik medicijnen waarbij ik moet zorgen dat er iets in de maag zit voordat ik het inneem. Ik ben diabeet en kan/wil niet zomaar te pas en te onpas wat eten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.1K

Het beste antwoord

Als diabeet zijnde moet je sowieso regelmatig eten. Drie hoofdmaaltijden en drie keer tussendoor. Ontbijtkoek en fruit worden vaak dan geadviseerd. Omdat je dus vaker en soort van continu eet kan je die medicijnen hierop afstemmen, immers je hebt altijd wel wat in je maag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ongeveer twee uur na een maaltijd is je maag zo goed als leeg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe vetter de maaltijd hoe langer het duurt. In dat geval kan het wel drie uur duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt nogal af van wat (soort voedsel) je eet en hoeveel natuurlijk.
Eiwitrijk en vetter eten blijft veel langer in de maag dan zetmeel en suiker rijk eten.

Voor een normale avond maaltijd, vlees en/of vis, blijft tot 3 an 4 uur in de maag, een (licht?) ontbijt maximaal 2 uur.

Als je als diabeet erg regelmatig op je eet patroon let is het verstandig om je medicijn inname daarop af te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gemiddeld 3 tot 6 uur voordat je voedsel in een brij is veranderd in je maag. ongeveer een uur later start het met een reis door de darmen (dit gaat niet in 1 keer, dus het maakt een verschil hoeveel je eet)
voordat het je lichaam uit is duurt het tussen de 8 en 24 uur.

vet verteerd langzamer, licht verteerbaar voedsel verteerd sneller. je stofwisseling heeft invloed op het verteren, maar ook de hoeveelheid die je eet.