Wat neemt meer je conditie af waterpijp roken of sigaretten?

Ik weet dat waterpijp schadelijker is. Maar is het ook schadelijker voor je conditie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

vruchtensmaaktabak is net zo slecht als het roken van een sigaret.

Dat zeggen het Britse Ministerie voor Gezondheid en het Centre for Tobacco Control Research.

Mensen die een waterpijp -ook wel een shisha genoemd- met pijptabak met fruitsmaak roken, lopen het risico grote hoeveelheden koolmonoxidedampen binnen te krijgen.

Hersenschade

Onderzoekers van het Centre for Tobacco Control Research ontdekten dat de gebruiker bij het roken van een waterpijp vier tot vijf maal zoveel koolmonoxide binnenkrijgt als bij het roken van een sigaret.

Grote hoeveelheden koolmonoxide kunnen leiden tot hersenschade en bewusteloosheid.

Het Ministerie voor Gezondheid zei dat het moeilijk was om te meten hoeveel koolmonoxide één sigaret precies produceerde, gezien de verschillen in het inhaleren .

Bloed

Dit probleem werd omzeild door de adem te meten die werd uitgeblazen. In de uitgeblazen adem van een zware roker was tien tot dertien keer zoveel koolmonoxide te vinden dan in de adem van een niet-roker. Bij een shisharoker was dit dertien tot 23 keer zoveel.

Houtskool

Een shisha is een Arabische waterpijp waarin pijptabak met fruitsmaak wordt verbrand door een gloeiend stukje houtskool dat fungeert als brandstof.

Door aan het mondstuk van de slang te zuigen ontstaat in het waterreservoir in de fles eronder een onderdruk die het mogelijk maakt door de vloeistof heen rook aan te zuigen.

Geschokt

Dr Hilary Wareing, directeur van het Centre for Tobacco Control Research vertelde geschokt te zijn door de onderzoeksresultaten.

“Onze monden vielen open toen we het hoorden hoe gevaarlijk het kon zijn. Alle testen die we hebben gedaan lieten zien dan dat het roken van een shisha gevaarlijk is voor de gezondheid."

Hoog op de agenda

Paul Hooper van het Britse Ministerie voor Gezondheid, zei dat de onderzoeksresultaten het gevaar van een shisha hoog op de agenda hebben gezet. "Veel mensen beschouwen het roken van een shisha niet eens als roken."

Populair

Het roken van een waterpijp is in Engeland een populaire bezigheid geworden onder jong uitgaanspubliek.

Zo zijn er in grote steden als Londen, Manchester en Birmingham zogenaamde shishacafe’s ontstaan waar speciale shishafeesten worden gehouden.

Alternatief

Veel mensen die naar dit soort feesten gaan, denken dat het een veilig alternatief is voor roken.

Al eerder wee