Is pure nicotine slecht voor je lichaam?

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben in 2013 gestopt met roken en heb daarna gevaped. Voor een zware operatie moest ik ook met varen stoppen. Dat lukte mbv nicotine mondspray. Helaas ben ik daar nu aan verslaafd. Ik doe ongeveer 5 dagen met 1 flacon. Wat doet dit met mijn lichaam? Brengt dit veel schade aan? Stoppen lukt door omstandigheden nu niet. Ik gebruik de spray nu ongeveer 2 jaar en heb geen bijwerkingen.

2 jaar geleden
2.4K
TurfGraver
2 jaar geleden
Ja nicotine is slecht voor je lichaam.
https://www.rokeninfo.nl/professionals/effecten-van-roken/nicotine/lichamelijk-effect
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik dacht dat pure nicotine gewoon vergif was en dat je er iemand mee kan vermoorden...

Antwoorden (2)

In Zweden zijn voormalig rokers verslaafd geworden een relatief ongevaarlijk product, namelijk snus (rookloze tabak oraal gebruikt), en dat levert enorme gezondheidswinst op. Per hoofd van de bevolking is in Zweden de tabaksconsumptie vergelijkbaar met die in andere landen, maar toch gaan in Zweden maar half zo veel mensen dood aan hun tabaksgebruik als in de rest van de Europese Unie.

Brad Rodu uit Alabama berekende dat een roker van 35 jaar gemiddeld acht jaar korter leeft dan een niet roker. Een snus-gebruiker leeft ook korter dan een niet-roker, maar het verschil is een stuk minder bedreigend: 14 dagen.
Tabaksrook is erg verslavend. Men kent op dit moment pakweg 17 verslavende stoffen in tabaksrook. Alle stoffen tezamen zorgen dat de rook zo verslavend is. Wanneer mensen nicotine buiten het roken om gebruiken, is nicotine minder verslavend en voor veel mensen helemaal niet verslavend. Dit blijkt vooral bij testen met mensen die nooit gerookt hebben en nicotine therapeutisch gebruiken. Zij raken gewoon niet verslaafd. Dit blijkt anders te werken bij mensen die gerookt hebben. Daarbij blijkt dat een deel wel wat gevoelig is voor nicotine zonder rook, maar over het algemeen veel minder dan de gevoeligheid voor tabaksrook. Het kan dat een blijvende gevoeligheid voor tabaksrook, die door een rookverslaving veroorzaakt is, opgevuld kan worden door nicotine te blijven gebruiken.
Het blijkt trouwens ook onmogelijk proefdieren verslaafd te maken aan nicotine.
2 jaar geleden
Pure nicotine is voor volwassenen nauwelijks giftig.
Bij inname van hoge dosis zorgt deze stof voor misselijkheid en braken.
U schrijft dat u geen bijverschijnselen heeft door gebruik van de mondspray.
Daaruit zou men kunnen afleiden dat de hoeveelheid die u gebruikt niet te hoog is.

Het is niet aangetoond dat nicotine kankerverwekkend zou zijn.
Het zou wel de vernietiging van ongewenste cellen in het lichaam vertragen wat tot kanker zou kunnen leiden.

Kanker ontstaat bij rokers meer dan bij niet-rokers, door de aanwezigheid van kankerverwekkende stoffen in tabaksrook.
Deze stoffen stoffen krijgt u niet binnen omdat u pure nicotine gebruikt.
Bij u hoeft het lichaam dus geen ongewenste cellen te verwijderen die ontstaan door tabaksrook.

Zoals elke lichaamsvreemde stof is nicotine in principe slecht voor het lichaam.
Maar als ik lees wat in Wikipedia hierover staat, lijkt me nicotine niet gevaarlijker dan alcohol.