Is het erfelijk dat je gaatjes krijgt?

Aangezien mijn moeder en ik (laat ik het zo zeggen) vaak gaatjes hebben, en mijn broer poetst veel minder dan dat ik doe, ik doe altijd iedere dag minimaal 2x en flos ook nog eens.

Toegevoegd na 50 minuten:
en klopt het dat witte tanden sneller gaatjes krijgen dan niet witte tanden ;-)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Absoluut.
Een voorbeeld:
In de slaventijd werd bij de verkoop van slaven naar het gebit gekeken. Was dit mooi, gezond en sterk, dan werd de slaaf 'gekocht'.
Tot op de dag van vandaag zie je dat de nakomelingen van deze slaven in 9 van de 10 gevallen een ijzersterk gebit hebben. Het zit dus in de genen.
Een vriend van mij is zo'n nakomeling van slaven. Hij doet niks om z'n gebit goed te onderhouden, op poetsen na.
Zijn gebit is ijzersterk, heeft geen gaatjes ( hij is 58 jaar!) en heeft nog altijd prachtige tanden en kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zit het ook met hoge bloeddruk. Hier hebben veel nakomelingen van slaven last van.
Waarom? Omdat alleen de mensen die vocht vast hielden de overtocht in het schip overleefden.
Was een tijdje geleden bij Oprah, hebben ze onderzocht.
En inderdaad: Heel veel Antillianen in de familie van mijn vriend hebben hoge bloeddruk.

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan. Er is een erfelijke component aan speeksel met weinig enzymen hebben, waardoor tandbederf veel meer kans krijgt dan bij mensen met 'sterk speeksel'. Ik ben er ook mee gezegend, net als mijn moeder.

In onderstaand artikel wordt deze theorie onderuit gehaald, trouwens. Maar zolang ik 2x per dag poets en de hele handel verrot waar je bij staat en m'n mond uit probeert te wandelen, houd ik het er op dat ik erfelijk belast ben.