Kan ik mijn nachtbitje gewoon in na gaatjes vullen?

Ik heb een nachtbitje die altijd goed zat. Maar na mijn vullingen zit hij wat strakker en last hij niet helemaal goed op de plekken van de vulling. Is het wel goed dat ik hem dan in laat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Gebit
6K

Antwoorden (2)

Als leek zijnde denk ik dat je je bitje daarmee wel kan beschadigen. Of dat kleine beetje extra speling in je bitje echt een negatief effect zal hebben betwijfel ik Je vulling slijt wel af na een tijdje tot het gebit weer lekker in elkaar valt maar als het verschil echt groot is kan je beter bij de tandarts je vulling laten bijslijpen. Menig tandarts zal dat stukje nazorg ook wel voor eigen rekening nemen. Met een platgespoten bek is het voor een patient ook lastig voelen of de vulling niet te hoog is, al neem ik zelf nooit een verdoving bij het vullen. Daarnaast dient de tandarts je te laten knarsen op een blauw papiertje dat afgeeft op de drukpunten van de vulling zodat hij zelf kan, zien of eea goed aansluit op elkaar. Slotadvies: bij twijfel gewoon de tandarts bellen. Slijpen is binnen een minuut gepiept dus kan makkelijk even tussendoor
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kun je gewoon inlaten, maar ga even terug naar de tandarts.
Wat voor een nachtbitje heb je?
Is het een nachtbeugel of een splint/bitje, omdat je in de nacht je kaken klemt of tandenknarst?
Voor beide maakt het niet uit, maar indien je een ingreep krijgt bij de tandarts, moet je het bitje altijd meenemen. Na de behandeling kijkt de tandarts of het bitje nog goed past. Zo niet, kan de tandarts in jouw bitje frasen. Hij of zij slijpt dan minuscuul een beetje weg op de plaatsen waar het bitje niet goed zit.
Dus even bellen en niet vergeten het bitje ook mee te nemen.