Hoe had ik vtv kunnen nagaan of een bepaalde tandarts vakkundig is?

Vorig jaar was ik van tandarts veranderd omdat de nieuwe tandarts dichterbij zat. Begin dit jaar nav een pijnklacht een behandeling bij hem gehad. Daar zette ik vraagtekens bij. Een week later kunnen teruggaan naar mijn "oude" tandarts. Deze vond van alles wat de andere tandarts over het hoofd had gezien, ondanks het feit dat die vtv tot drie keer toe rontgenfoto's had genomen.

Ik heb een deel van het betaalde bedrag teruggevorderd en -gekregen maar zou eigenlijk willen weten hoe ik VOORAF had kunnen checken of een tandarts vakkundig is. (Naar mijn eigen tandarts was ik heengegaan op aanbeveling van een vriend, en hij heeft voor zover ik kan beoordelen altijd uitstekend en secuur werk verricht.)

De betreffende tandarts is geen lid van een beroepsvereniging en heeft dus ook geen officiele klachtenregeling. Door wie kan zo'n tandarts dan op de vingers worden getikt en verplicht worden verbeteringen aan te brengen? (Als dat bij deze tandarts niet gebeurt zijn zijn patienten de dupe.)

Bij de intake moest ik een reeks vragen beantwoorden. Maar welke vragen had ik HEM kunnen stellen? Is ergens te vinden waar iemand zijn studie tandheelkunde heeft gedaan, of hij die heeft voltooid en met welke cijfers? En of hij aan nascholing heeft gedaan? Moet ik soms om een diploma vragen? Kan je ook om referenties vragen of zit daar het beroepsgeheim op?

P.S. Ik besef dat mijn vragen net zo goed van toepassing kunnen zijn op een ander soort arts, specialist of deskundige.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.1K

Het beste antwoord

Tja, zoals in elke beroepsgroep, zijn er ook bij tandartsen flinke kwaliteitsverschillen.

Zoals hierboven al staat, moeten alle tandartsen ingeschreven zijn in het BIG-register. Dat geldt trouwens ook voor apothekers, artsen, fysiotherapeuten, gezondheidszorgpsychologen, psychotherapeuten, verloskundigen en verpleegkundigen.
Al die beroepsgroepen vallen onder het tuchtrecht. Dus als zo'n zorgverlener z'n werk niet goed doet, kun je een klacht indienen bij de tuchtcommissie. Die kan de zorgverlener een berisping geven of hem/haar tijdelijk schorsen of volledig uit zijn functie zetten.

Zorgverleners die in het BIG-register zijn geregistreerd, hebben in elk geval de juiste opleiding en worden regelmatig gecontroleerd door de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Toch verschijnen er nog elk jaar verschillende berichten over tandartsenpraktijken die door de Inspectie zijn gesloten, omdat ze niet aan de wettelijke eisen voldoen:
http://www.telegraaf.nl/overgeld/zorgverzekering/8904406/__Vijf_tandarts-praktijken_dicht__.html
Soms blijken tandartsen ook helemaal geen bevoegdheid te hebben om dat vak uit te oefenen: http://www.parool.nl/parool/nl/265/GEZONDHEID/article/detail/294802/2010/05/17/IGZ-verlengt-sluiting-tandartspraktijk.dhtml

En denk eens aan de schandalen die de afgelopen jaren aan het licht zijn gekomen rond medisch specialisten in ziekenhuizen. Een bekend voorbeeld is orthopedisch chirurg de Bruin, die in 25 jaar 300 slachtoffers maakte. Een ander bekend geval is Jansen Steur, medisch specialist MST Twente. Hij heeft vanaf 1990 tot 2004 bij minstens dertig patiënten verkeerde diagnoses gesteld en foutieve medicijnen voorgeschreven.

Kennelijk zijn dat soort situaties in de praktijk niet te voorkomen. Het enige wat je als patiënt kunt doen, is je vooraf zo goed mogelijk oriënteren. Kijk op het internet of je informatie vindt over de (tand)arts waar je heen wilt en vraag vrienden en bekenden of zij ervaring hebben met de desbetreffende zorgverlener.

Tot slot nog een handige website, waarop patiënten een oordeel kunnen geven over hun zorgverlener:
http://www.zorgkaartnederland.nl/
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Pieter2011, ook jou dank voor je (uitgebreide) antwoord. Ik had even moeite de betreffende tandarts te vinden omdat hij niet met zijn eigen naam erop stond maar met de naam van zijn praktijk (tandartspraktijk zus en zo straat). Hij had ook geen enkele waardering erbij staan, terwijl er ontzettend veel tandartsen op die site staan met meerdere waarderingen. Ik heb mijn eigen tandarts gelijk een waardering gegeven, een 9 gemiddeld. Ben blij dat ik bij hem terug kon komen! Je schreef o.a. "Zorgverleners die in het BIG-register zijn geregistreerd ... worden regelmatig gecontroleerd door de Inspectie voor de Gezondheidszorg." Ik ben dan benieuwd hoe ze zo'n controle uitvoeren! Bij de betreffende tandarts moeten die controles iig onvoldoende hebben opgeleverd. Voor mij heeft dat nauwelijks schade opgeleverd omdat ik hem kon vergelijken met mijn vorige goeie tandarts en ook snel bij deze terug kon komen. Maar mensen voor wie dat niet geldt, zijn de dupe. Ik vind daarom je tip om naar WWW.ZORGKAARTNEDERLAND.NL te gaan goed (en ook gemakkelijk uitvoerbaar). Nogmaals dank.

Andere antwoorden (2)

Dat kun je alleen als je patienten van diezelfde tandarets vraagt naar hun ervaringen. Je moet er vanuitgaan dat elke tandarts vakkundig is, maar of ze dat ook echt doen is een tweede.. Wat je kan doen is vragen of als hij zegt dat er een gat ziet, je dat ook mag zien ( met t spiegeltje) als de tandarts daar al moeilij over doet weet je voldoende... Er is niets zo onprettig als iemand met een mondboor of tang die een hekel aan je heeft ( dus vraag het een beetje tactisch;))

Je moet het zien als je auto bij de garage. ze kunnen van alles zeggen maar je mag alleen maar hopen dat ze eerlijk zijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enjenj, bedankt voor je antwoord. Ik denk dat een aanbeveling van een ander een goeie manier is. Zo kwam ik ook bij mijn huidige tandarts.
Een blik in het BIG-register zou je misschien al iets verder helpen.
.
"Het CIBG, een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, voert het BIG-register. Ook houdt het CIBG zich bezig met de erkenning van buitenlandse diploma’s.

Het BIG-register
Het BIG-register is een taak die voortkomt uit de Wet BIG (Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg). Het BIG-register geeft duidelijkheid over de bevoegdheid van een zorgverlener. Er staan meer dan 400.000 zorgverleners geregistreerd in het BIG-register. Iedereen kan het register raadplegen.

Erkenning buitenlands diploma
Zorgverleners met een buitenlands diploma moeten voldoen aan de Nederlandse opleidingseisen. Het opleidingsniveau, eventueel in combinatie met relevante werkervaring, moet gelijk zijn aan die van een Nederlandse zorgverlener. Wij beoordelen of een zorgverlener met een buitenlands diploma aan deze eisen voldoet.

Zorgconsumenten
Weten of uw zorgverlener bevoegd is om zijn of haar beroep uit te oefenen? Zoek in het BIG-register uw zorgverlener. Dit kan op naam, maar ook op BIG-nummer. Iedere zorgverlener heeft zo'n uniek, persoonsgebonden BIG-nummer. Vraag dit nummer aan uw zorgverlener."

http://www.bigregister.nl/registratie/zorgverleners/tandarts.aspx

In 2010 was 80% van de tandartsen in ons land lid van de NMT (Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). Bij de NMT is tuchtrechtspraak mogelijk.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Computoon,
Ik heb in het BIGregister gekeken. De betreffende tandarts heeft een BIGnummer. Dus nu weet ik dat hij 'BEVOEGD' is. Dank voor de tip! Maar dit hoeft dus nog niet te zeggen dat hij VAKKUNDIG is!