Helpt alcohol bij een ontsteking?

Ik heb een ontsteking in mijn mond vanwege een wortelkanaal behandeling van mijn kies. Helpt het als ik alcohol drink zodat dit mijn bloed reinigd van bacteriën? Als het erger word moet ik antibiotica kuur doen werd mijn gezegd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
44.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb ik eens geprobeert met een fles jagenmaister
het helpt heel goed
de kater van 2 dagen was wel erger als mijn ontstoken kies ;-)))

Het beste antwoord

Als de ontsteking puur en alleen is veroorzaakt door de wortelkanaal behandeling, dan helpt alcohol niet. Als er na de behandeling iets van eten tussen een kies en het tandvlees is gekomen, dan is de ontsteking veroorzaakt door bacteriën. Op zo'n moment kan je met een spuit (zonder naald) mondwater op de plek van de ontsteking spuiten. En mondwater bevat inderdaad alcohol die de bacteriën dood.

Gebruik echt nooit mondwater op basis van chloorhexidine. Dit is echt puur bedoeld voor hardnekkige tandplak, en is veel te agressief voor een bacteriële ontsteking.

Eventueel zou je in plaats van mondwater ook sterke drank kunnen gebruiken, om te spoelen. Maar dan moet je iets sterkers dan wijn hebben. En dan net als mondwater spoelen en uitspugen.

Door alcohol te drinken kan je echter nooit een hoog genoeg percentage in je bloed krijgen om bacteriën te doden. Dat gebeurt namelijk pas rond de 15% alcohol. Dat is een promillage van 150 (dat is 300x de toegestane hoeveelheid waarbij je nog mag autorijden). Je bent eerder zelf dood dan dat je de bacteriën dood. Ongeveer 600 consumpties alcohol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een ontsteking moet je naar mijn idee laten behandelen, maar niet met alcohol. De mond schoonhouden (poetsen waar het kan) en spoelen bij de wond. Neem een aspirine tegen de pijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goeie borrel doet wonderen, bij mij was whisky het hulpmiddel.
Het ontsmet, neemt eventuele pijn weg en je slaapt er stukken beter door.
Als je een slok neemt, dan door je mond heen laten lopen/ spoelen, met kracht langs de betreffende kies laten gaan l

Sterkte !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want dit dood ook de goede bacterien.

Gebruik daarom Chloorhexidinen

bv.PerioAid, Corsodyl en Oral-B Chloorhexidine, zijn zeer effectief ter voorkoming van plak en tandvleesontsteking. Uit vele studies blijkt dat, wat betreft de antibacteriële werking in de mond, chloorhexidine nog steeds één van de meest effectieve stoffen is. Niet voor niets wordt chloorhexidine ook door veel tandartsen, mondhygiënisten en kaakchirurgen voorgeschreven om tandheelkundige behandelingen te ondersteunen en/of de mondhygiëne te verbeteren.
Het kan worden gebruikt als een aanvulling op, of in bepaalde gevallen ter vervanging van poetsen, ragen en flossen, zoals na een operatie in de mond, als poetsen onmogelijk is.

Het is erg belangrijk dat in Mondspoelmiddelen geen alcohol zit. Spoelen met alcohol kan namelijk kanker veroorzaken en dood tevens ook de goede bacteriën in de mond.

Toegevoegd na 11 uur:
Ik vind dat kanker ook ver gezocht.. Kan het helaas niet deleten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook naar extracties
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De producten die jij noemt zijn prima, daar een plus voor, maar of spoelen met alcohol kanker kan veroorzaken, vind ik wat ver gezocht, tegenwoordig veroorzaakt bijna alles kanker en dus vind ik het niet nodig, al zou het zo zijn, het te noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebg helemaal gelijk, bewerk het even..
Komt van die internet site af van de link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet er bij vertellen dat Periodaid je tanden vekleurt en je tong pikzwart maakt. Zeker bij Maintance 0,05% alcohol free (= voor langdurig gebruik). Perioaid alcohol 0.10% doet hetzelfde maar je mag deze niet langer dan 2 weken gebruiken. Dus dat zal misschien iets minder zijn maar je krijgt ook die verkleuring Die verkleuring gaat echter na een tijdje weer weg wanneer je ermee stopt. De Perioaid Maintance die ik dus langere tijd gebruikt hebt heeft veroorzaakt dat ik nog steeds een 'viezige' kleur op m'n tanden heb. M'n tong is wel bijna weer normaal van kleur die was pikzwart geworden! Het is de clorohexidina die in Perioaid die de verkleuring veroorzaakt. (Gelukkig mag ik zo naar de mondhygieniste......) Oral-B Chloorhexidine is uit de handel. En dat kanker verhaal is onzin!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste weet ik van mijn mondhygieniste en tandarts. Ook al staat het vermeld.
Raar dat de OralB nog op het tandartsplein bij de voorlichting staan want de OralB Bocosan is echt uit de handel. En de Oral-B Chloorhexidine heeft het tandartsplein ook al lang niet meer voorradig. Dit is een nieuw product maar mijn mondhygieniste zegt dat het nooit bewezen is en ze er ook niet in gelooft dat het zin heeft 07 Active:
http://www.tandartsplein.nl/winkel/C7/259058/o7-active-mondspoelmiddel.html M'n mondhygieniste heeft me een fles meegegeven. Ik heb nog nooit zoiets smerigs geproefd en dus ook prompt weggegooid. Wel jammer, het klonk veelbelovend zoals je kunt lezen in de link ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar de mondhygieniste geweest dus: nog eens over die alcohol gevraagd en ze vond het weer nonsens en dacht dat ik dat deed!! Nee dus. Zij is gespecialiseerd en geeft ook lezingen enz. Kijk dus goed uit met chloorhexidine voor langer gebruik. Ik had helemaal geen tandplak maar volgende week moet ik nog even kort terugkomen om nog wat laatste chloorhexidine te verwijderen. Ik durf weer te lachen. Ik schrijf dit ook als voorlichting en omdat ik bij het Tandartsplein een reactie van een gebruiker las "die nooit meer anders wilde en Perioaid en het de friste mondspoeling vond"....tja, als je met zwarte tong en vies uitziend gebit wil lopen? Bij echt een ernstige ontsteking en als het moet tja, dan misschien...... Vragensteller kan beter de tandarts of mondhygieniste raadplegen. Je weet maar nooit: succes en sterkte.
Door de alcohol zal het wel wat 'verdoven'. Maar de ontsteking gaat daardoor niet weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij niet zoveel effect hebben. Koop een doosje Oral B Bocasan. poeder voor mondspoeling bij het Kruidvat ofzo. Dat voorkomt en geneest infecties en ontstekingen in de mond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bocasan bestaat al lang niet meer .
wordt dus ook niet meer verkocht bij Kruidvat .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wilde ik ook al zeggen........
Het drinken van alcohol helpt niet om je bloed te te reinigen van bacterien.Luister liever naar het advies van je tandarts.Wat je nu wel kan helpen is het eten van veel fruit en groente met veel vitamine, en het goed schoonhouden van je gebit.
Je lichaam vecht zelf tegen die ontsteking,en daarom wacht de tandarts nog even met de antibiotica kuur.Je kunt je lichaam helpen door goed en gezond te eten,en wat meer fruit en groente te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je beter eerst je tandarts kan bellen met deze vraag. Anders gewoon die antibiotica kuur doen als het niet weggaat. Een ontsteking kan n.l. ook je tandbot of naast gelegen wortel aantasten. Ik heb veel gedonder gehad door een vorige slechtere tandarts en nu na 1,5 jaar heb ik door schade en schande veel geleerd. (Alles weer goed gekomen ook gelukkig!)
Antibiotica is nu eenmaal voor ontstekingen die niet willen genezen. Van welk lichaamsdeel dan ook in veel gevallen. Sterkte!