Wat kan ik doen als mijn kaak vast zit?

Ongeveer 2,5 jaar geleden begon mijn linkerkaak ´s morgens vast te zitten. Eerst was het om de paar dagen, daarna begon het elke morgen vast te zitten. (niet echt helemaal vast, maar ik kon mijn mond maar beperkt opendoen) Als ik wakker werd moest ik gewoon even een minuutje met mn kaak bewegen en dan kwam het terug los. Had er in de dag nooit last van.

Maar 2 jaar geleden toen ik opstond, met mijn kaak vast, ging hij niet meer direct goed open, ik dacht dan dat het wel binnen een paar uur zal gebeuren maar het bleef vast zitten. Ben toen naar de dokter geweest en die hebben mij doorverweren naar een kaakspecialist. En die zeiden dat ze er niets aan konden doen. En dat het misschien wel later vanzelf loskomt.

Maar ik zit er nu al 2 jaar mee. Veel last heb ik er niet persee van, het doet alleen pijn als ik iets hard zou eten (wat ik vermijd). Een belegd broodje eten is niet simpel voor mij. Ik kan mijn mond maar beperkt opendoen, en hij gaat ook wat scheef naar links. (niet als ik bijt)

Nu is mijn vraag: is hier echt niets aan te doen ofzo? Moet ik hier dan heel mijn leven mee zitten? Heeft iemand hier mss ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Gebit
24.4K
tinus1969
5 jaar geleden
Ik zou teruggaan naar de huisarts en niet vertrouwen op adviezen van mensen die niet eens je kaak kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ga morgen naar de tandarts (jaarlijkse controle), zou ik het aan hen kunnen vragen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja !!!!!!!!!!!!! (Moest minimaal 10 tekens hebben)

Antwoorden (1)

Omdat je er vaak mee opstaat, kan het goed zijn dat de problemen tijdens de slaap ontstaan. Veel mensen tandenknarsen in hun slaap en dit kan ook spanningen opleveren. Ik denk echter dat de tandarts dat al opgemerkt zou hebben aan de slijtage van je gebit, mits je uiteraard echt jaarlijks voor gebitscontrole bij hem/haar komt. Je zou dan al een aangepast beschermbitje hebben gekregen.

Omdat je al bij de kaakspecialist bent geweest zal deze ook onderzocht hebben en een diagnose hebben gesteld. Wat kwam hieruit? Is er iets als TMD gediagnosticeerd?
Ik vind het in elk geval vreemd dat hij er niets aan doet of gedaan heeft.
Bij de kaakgewrichtaandoening TMD kan je pijn en/of gevoelloosheid aan je kaak voelen, maar je kan het ook moeilijk hebben om je kaak helemaal te openen. Naast tandenknarsen en kaakklemmen tijdens de slaap kan ook stress en veel kauwgom kauwen een rol spelen bij deze aandoening.

Een operatie wordt zelden gedaan omdat het bij het kaakgewricht slecht te voorspellen is hoe de behandeling uit zal pakken. Wel kan je het zelf verder zoeken en je laten doorverwijzen naar een 'orofaciale fysiotherapeut' ook wel 'kaakfysiotherapeut' genoemd, die uitgebreid geschoold is op het gebied van het bewegen van de kaak. Hij kan bijv. helpen met diverse oefeningen die het klemmen verhinderen en de evtl, daaruit voortkomende kaakklachten.

Mocht je vaak en veel last hebben van stress, dan kan je ook naar een psycholoog stappen. Deze kan je leren omgaan met stress en jou ontspanningsoefeningen aanleren die de belangrijkste factoren zijn om knarsen en klemmen te verminderen.

Je hoeft dus niet je hele leven alleen maar af te wachten tot het vanzelf overgaat. Je kunt ook zelf iets ondernemen...als het al 2 jaar duurt en je hebt er last van, zal de huisarts het best begrijpen en meewerken met doorverwijzen als je ervan af wilt.