Wat doet een fluor behandeling precies voor je gebit?

Bij een volwassene.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Gebit
5.5K

Antwoorden (1)

Een fluorbehandeling voor volwassenen is niet veel anders dan een minuut of drie je tanden poetsen met een fluoride tandpasta. Een fluoridebehandeling voor volwassenen zou volgens sommige tandartsen en deskundigen niet mogen worden toegepast.

Fluoride wordt gebruikt bij kindertanden tot het 16e levensjaar (ongeveer). Fluoride gaat gaatjes tegen, zo wordt gesteld sinds de ontdekking in 1930. Tegenwoordig weten we dat een te grote hoeveelheid fluoride giftig kan zijn, en dat tanden verkleuringen kunnen krijgen door teveel fluor. Aangeraden wordt dan ook om maximaal (!) ' een' keer per week met fluoride tandpasta te poetsen, en de rest van de week met een fluoride-vrije tandpasta.

Fluoride werd in het verleden in verband gebracht met het voorkomen van tandvleesproblemen en terugtrekkend tandvlees. Tegenwoordig weten we dat fluoride daar echt geen invloed op heft, het verstevigd het tandglazuur maar doet niks voor het tandvlees. Daarom raden tandartsen en wetenschappers aan om te ragen; daarmee stimuleer je je tandvlees en voorkom je op de langere termijn dat het tandvlees terugtrekt en er pockets ontstaan (holtes tussen tand en tandvlees).

Advies: Tanden poetsen, flossen (verwijderen etensresten en tandplak), ragen (versteviging van tandvlees) en desinfecteren met tea tree olie (een druppel met water spoelen).