kan je een kies zelf lijmen ?

Mijn kies is net afgebroken een groot gat naast mijn hoektand is er voor even een oplossing te bedenken ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
14.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, volgens mij niet. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/150387-tand-eruit-wat-te-doen.html Ga zo snel mogelijk naar de tandarts!

Het beste antwoord

Je kunt de kies tijdelijk lijmen met secondelijm. Ik ken mensen die dit met succes hebben gedaan.

Maar zelfs de sterkste lijmen zijn niet sterk genoeg om de kauwkrachten op te vangen. De spieren die je voor het kauwen gebruikt mogen tot de sterkste van het lichaam gerekend worden. Je zult toch snel een afspraak met de tandarts moeten maken.

Toegevoegd na 51 minuten:
Advies tandarts

Wat te doen en hoe te handelen bij spoed als uw tand afgebroken is:
Houd het afgebroken deel nat (bijv. aan de binnenkant van uw wang, of in melk).
Maak met spoed een afspraak met de dichtstbijzijnde tandarts.

Herstel, of reparatie van een afgebroken tand kan vaak op vele manieren gebeuren:
- Is een tand afgebroken van het melkgebit dan zal de melktand bij het wisselen worden vervangen door een tand van het vaste gebit.
- Het (ver)lijmen van het afgebroken deel. Dit kan alleen als het afgebroken deel nog beschikbaar is en indien deze goed is bewaard (nathouden!) en de omstandigheden het verlijmen toelaten.
- De tandarts kan de tand verfraaien door een facing, kroon, brug, plaatje of frame te plaatsen. De oplossing hangt van de situatie in de mond af.
SimonV
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Toch zou ik niet zelf gaan lijmen. Morgen meteen even langs de tandarts. Tot die tijd goed schoonhouden en niet kauwen met die kant van je gebit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik dacht dat dat niet kon (alleen als de kies niet volledig is afgebroken).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankjewel voor de snelle reactie SimonV het is geen kroon die er uit is voor de duidelijkheid!
SimonV
7 jaar geleden
Graag gedaan. Zelf plakken kan wel. Ik vond nog dit citaat:
"Zag ooit een documentaire van een vrouw die haar tanden in haar mond plakte met secondelijm, die had ze altijd in haar tasje. Ze had nooit een behandeling aangedurfd."
http://forum.viva.nl/forum/gezondheid/help-tand-afgebroken-gebit-is-een-ramp/list_messages/95565/1 Maar verstandiger is inderdaad zo snel mogelijk met de kies (bewaren in melk) naar de tandarts gaan.