Wordt je kaak (gezicht) smaller bij het verwijderen van verstandskiezen?

Om met een beugel de stand van mijn tanden optimaal te krijgen is mij door de orthodontist geadviseerd om de verstandskiezen te trekken. Het is geen absolute noodzaak maar wel belangrijk wanneer ik de stand van de overige kiezen wil verbeteren. Nu las ik het volgende op het internet wat mij laat afvragen of ik ze wellicht niet beter kan laten zitten.

"Wanneer een tand of kies wordt getrokken, zal het kaakbot gaan slinken. De kaak wordt smaller, maar ook lager."

Nu is mijn vraag:
Zal het enkel verwijderen van verstandskiezen ook invloed hebben op een versmalling van de kaak of zal dit alleen gelden bij het trekken van andere (belangrijke) tanden? Ik heb de vraag mijn orthodontist voorgelegd maar die reageerde onverschillig waardoor de vraag blijft bestaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
20K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou bij mij zijn er verstandskiezen verwijderd en daar zie je niks van(aan de buitenkant)
Misschien als al je kiezen eruit zijn dat je een een smaller(ingevallen)gezicht krijgt maar bij een paar verstandskiezen is dat echt niet zo.
Ik heb zelf een kleine kaak en die kiezen moesten er echt uit omdat er geen ruimte was en mijn tanden scheef gingen staan.
Gewoon laten doen als het nodig is en geen zorgen over maken.

Het beste antwoord

'Wanneer tanden verloren gaan zal het kaakbot slinken. Dit effect laat het aangezicht er ouder uitzien. Ingevallen wangen, meer rimpels rond de mond zijn enkele verschijnselen'

Ik denk echter dat het trekken van verstandskiezen een minimaal, zo niet, helemaal geen effect zal hebben. Ik heb zelf 2 keer 2 verstandskiezen laten trekken en ook in mijn omgeving (zussen, broer, vrienden) hebben veel mensen er aan moeten geloven. Ik heb echter bij geen enkele van die mensen (en ook niet bij mezelf) opmerkelijke veranderingen in het aangezicht kunnen ontdekken. Ik heb ook nergens op internet iets kunnen vinden over mensen die wel opmerkelijke veranderingen zagen na het trekken van een verstandskies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, waarschijnlijk wil de orthodontist die verstandskiezen in jouw geval alleen trekken om ervoor te zorgen dat de andere kiezen meer ruimte hebben. Vaak is er niet voldoende plaats voor de verstandskiezen, waardoor andere gebitselementen uit het gareel worden gedrukt. Als je die recht wilt zetten met een beugel, moet er dus eerst plaats gemaakt worden.
Overigens: als jouw orthodontist hier geen antwoord op kan of wil geven, zou ik snel een andere zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor ,meestal worden ze getrokken om meer plaats te maken voor overige tanden en kiezen .Of wanneer je er veel last van hebt.