Op welke leeftijd ( gemiddeld) gaat een kind naar de orhodontist en krijgt ie een beugel?

Mijn zoon is pas 8 jaar oud en ik moet volgende week voor de eerste keer met hem naar de orthodontist. Hij is met zijn vader naar hun eigen tandarts geweest, deze heeft hem doorverwezen. Ik ben daar dus zelf niet bij geweest en heb de tandarts niet kunnen vragen waarom mijn zoon al op zo'n jonge leeftijd naar de orthodontist verwezen wordt. Mijn ex heeft het dus niet gevraagd..

Toegevoegd na 34 minuten:
Mijn zoon heeft al z'n melktanden al gewisseld, waarvan de hoektanden er half door zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Gebit
7.8K

Het beste antwoord

Het hangt af van de ernst van het te behandelen gebit.
Sommige kinderen hebben zo'n grote overbeet dat ze er vrij vroeg mee beginnen. Gemiddeld duurt het een jaar of twee, maar sommige kinderen moeten wel zes jaar aan een beugel.

Ze behandelen het gebit in stappen omdat de kaak van het kind nog groeit en er nog melkkiezen gewisseld moeten worden. De voortanden worden dan als eerste behandeld.

Toegevoegd na 18 minuten:
Vroeger was een beugel nogal een marteltuig. Tegenwoordig gaat het veel preciezer en geleidelijker. De technieken zijn enorm veranderd, daarom kunnen ze al heel jong beginnen en de groei manipuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

12/13jaar oud

2/3 van mijn klas heeft al een beugel... (12/13jaar oud allemaal)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat verschilt, sommige 'vroeg', ikzelf kreeg een beugel in groep 7, en in m'n zusjes klas iemand in groep 6.
ik was toen dus 10, maar dat meisje ook ongeveer 8-9.
maar het kan ook later, veel later.

maarja, hoe eerder je ermee begint, hoe eerder hij weer weg mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter was 8 toen ze een beugel kreeg maar dat was extreem jong.
Omdat ze haar mond niet meer dicht kreeg moest er wat aan gedaan worden.
De gemiddelde leeftijd is tussen de 10 en 12 zei men toen want als ze te jong beginnen en de beugel mag er weer uit, loop je kans dat de tanden weer scheef gaan staan.
Daarom wachten ze dus liever wat langer.
Dus het is de situatie van het moment die het bepaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was zelfs nog iets jonger : 7 1/2, toen ik m'n beugel kreeg. Ik had een boventand, die, na het wisselen, zó ver naar achteren doorgekomen was, dat hij achter m'n ondergebit zat.
Dus er moest heel wat gebeuren in mijn mond...Toen alles netjes stond, heb ik m'n beugel nog een tijd alleen 's nachts ingemoeten, en het is keurig recht blijven staan, toen ik hem op m'n 16e eindelijk definitief uitmocht....
Nou praat ik wél over 1962, dus het gaat nu vast allemaal véél sneller en beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben 12 en heb nogmaar 10 tanden gewisselt, hij zij tegen mij dat ik maar gewoon nog een jaartje moet wachten ;-)

het is verschillend bij kinderen. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een beugel op mijn 13 de gekregen maar veel van mijn klasgenoten hadden er dan al een maar er zijn ook nog die beugel moeten kregen maar nu kregen de kinderen al veel vroeger een beugel dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ze alle tanden gewisseld hebben kan het. Het mooie is dat ze aan de hand van een polsmeting kunnen zien of je kind al in een groeispurt zit. Is dit het geval dan gaan ze aan een beugel beginnen.
Zodoende zul je veel minder lang met een beugel lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vriendin heeft een zoontje die net 7 jaar is geworden. Hij heeft een overbeet. Hij is nu al aan de beugel. Ik vond het erg vroeg, maar ze heeft wel twee tandartsen geconsulteerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De leeftijd waarop een kind of jongere een beugel krijgt, is erg variabel. Zo zijn er kinderen waarbij de behandeling al op zeven à acht jaar gestart wordt, terwijl er ook
jongeren zijn die op hun twaalfde of dertiende pas te horen krijgen dat ze een beugel moeten dragen.
Een gebitsprobleem moet wel zo vroeg mogelijk vastgesteld worden.
Overigens hangt het van een aantal factoren af.
Wachten tot je uitgewisseld bent is tegenwoordig achterhaald. Een goede richtlijn is te kijken als de voortanden boven en onder aan het wisselen zijn. Dat is op 6-7-8 jaar. Soms is een vroege behandeling de oplossing, soms is het beter te wachten. Dat hangt af van heel veel factoren! Helaas is dat soms moeilijk in te schatten door ouders, en de tandarts. Daarom zal een tandarts bij twijfel altijd doorverwijzen naar de orthodontist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter (nu 12) kreeg een half jaar geleden haar bovenplaatjesbeugel (met buitenboord nachtbeugel). Dat ze moest gaan beugelen was wel bekend, maar de tandarts wilde wachten totdat ze voldoende had gewisseld. Sinds twee weken heeft ze haar onderplaatjesbeugel (ook nachtbeugel) omdat de onderkant voldoende had gewisseld. Ik heb begrepen dat het er dus om gaat dat er voldoende hoektanden en kiezen zijn gewisseld waar de beugel houvast aan heeft. Haar vriendin was veel eerder aan het wisselen en heeft al sinds haar 9e een beugel.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de tandatrs je zoon alvast doorstuurt zodat de orthodontist kan bekijken wanneer er moet worden gebeugeld.