Wat voor behandeling krijg je als je kaak uit de kom is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
25.4K

Antwoorden (3)

De behandeling van een kaakluxatie bestaat uit het terugplaatsen van het kaakkopje in de kom. Bij herhaaldelijk optreden is een operatieve correctie aan te bevelen.

Om de klachten te verminderen is het belangrijk dat de kaakgewrichten en de kauwspieren zo veel mogelijk rust krijgen. Dat wil zeggen: niet te zwaar belasten, geen hard en taai voedsel, maar wel bewegen. Het gebruik van kauwgom moet vermeden worden.
Amadea
9 jaar geleden
Een korte behandeling: het terugplaatsen van het kaakkopje . Dit kan een arts met een perfecte druk op de juiste plek.
Daarna is het zaak om je kaak niet meer te overstrekken, verboden te gapen. Soms krijg je daar een soort masker voor.
9 jaar geleden
De kaakgewricht(en) zullen worden teruggezet, dus gerepositioneerd worden zodat ze weer in de kom staan. Meestal gaat dit vrij gemakkelijk, als de gewricht(en) - of soms het kaakgewricht aan één kant - al langer uit de kom zijn/is of als de spieren erg verkrampt zijn en het daarom moeilijker gaat, is het soms nodig om eerst pijnstilling of een spierverslappend middel toe te dienen. Daarna zal een patiënt het advies krijgen om de eerste tijd geen harde dingen te eten en de mond niet te ver te openen.

Als er langduriger problemen zijn of als een kaakluxatie heel regelmatig optreedt, kan een kaakfysiotherapeut of een tandarts-gnatholoog bij de behandeling betrokken worden. Een gespecialiseerde fysiotherapeut kan oefeningen geven voor zowel het ontspannen van de spieren als het trainen van de spieren en hoe je erop kunt letten dat je kaken niet te zwaar belast worden (ook dat komt weer neer op: mond niet te ver open doen en geen harde dingen eten, bij gapen en eventuele tandheelkundige behandeling eraan denken dat je je onderkaak wat steunt, etc.) en een gnatholoog (of eventueel een kaakchirurg) kan adviseren om bijvoorbeeld 's nachts een bitje te dragen zodat je kaak niet luxeert tijdens je slaap en je spieren voldoende rust krijgen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zelf je kaken terug leren zetten is trouwens niet moeilijk, zoals bij de meeste kleine gewrichten. Maar als je niet weet wat je precies doet, kun je het beter (eerst) aan een professional overlaten. Er moet wel druk in de juiste richting uitgeoefend worden omdat er anders juist meer schade kan ontstaan. Als het bijvoorbeeld gebeurt tijdens een tandheelkundige behandeling zal de tandarts meestal eerst zelf proberen het gewricht terug te zetten, lukt dit niet dan wordt doorverwezen naar de kaakchirurg in het ziekenhuis.

Ik vind het voordeel van zelf reponeren altijd dat je goed voelt wat je doet. Bij het kaakgewricht bijvoorbeeld voel je het zelf direct als de discus ertussen dreigt te raken, zodat je op tijd bij kunt sturen. Maar helaas zijn niet alle gewrichten zo makkelijk zelf terug te zetten, omdat je er niet met twee handen bij kunt (denk aan een schouder of pols) of omdat het gewricht te groot is en je dan zelf nooit genoeg kracht kunt uitoefenen (zoals bij een heup).