Tandvlees erg naar beneden, goed of slecht?

Tussen mijn voortanden zit mijn tandvlees aan de linkerkant wat meer naar beneden dan de rechterkant, bovenkaak. Is dit juist goed of slecht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
2.5K

Antwoorden (3)

Tandvlees naar beneden is goed. Naar boven is minder goed wanneer je tandhalzen tevoorschijn komen. Die zijn gevoelig (warmte en koude). De tandarts kan hier een laagje overheen leggen, mocht je er last van hebben. Poetsen met sensodune werkt ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sensodyne... Fijne avond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar Boven als de tandhalzen bloot komen te liggen? Bedoel je het niet andersom?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ligt eraan of je het over je boven- of je ondertanden hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha cryofiel, je hebt gelijk! Ikzelf heb boven last....
Dat is helemaal OK, juist het terugtrekken van het tandvlees is schadelijk omdat dan je tandhalzen bloot komen te liggen en daar zit geen emaille op en emaille beschermt je tanden tegen gaatjes.
Soms kan er toch tandplaque onder het tandvlees komen, misschien kun je dat even door je tandarts laten controleren de volgende keer dat je er bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezond tandvlees vormt een hechte afsluiting rond de tandhals. Als het tandvlees zich terugtrekt, komt een deel van de wortel bloot te liggen waardoor de verbinding tussen element en tandkas zwakker wordt. Uiteindelijk kan de tand of kies los gaan zitten; in ernstige gevallen moet hij door de tandarts worden getrokken.

Als de wortels blootliggen, kan het gebit gevoelig zijn voor warme, koude of zoete stoffen. De wortel is zachter dan het glazuur van de kroon en dus gevoeliger voor tandbederf (cariës).

Eventuele oorzaken:
Terugtrekkend tandvlees is gewoonlijk een symptoom van chronische tandvleesontsteking of parodontitis. Deze aandoeningen zijn meestal het gevolg van een slechte mondhygiëne en de ophoping van plaque (een afzetting van voedselresten, speeksel en bacteriën) en tandsteen (verharde plaque)tussen de tand en het tandvlees. Het tandvlees zal hierdoor gaan ontsteken en zich terugtrekken, waardoor de wortel bloot komt te liggen. Hard en ruw poetsen langs de rand van het tandvlees, vooral als dat horizontaal gebeurt met een harde tandenborstel, kan ook een oorzaak zijn.

http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/medische-encyclopedie/parodontitis/terugtrekkend-tandvlees/

Wat kan je doen om het te voorkomen:
http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/medische-encyclopedie/zelfhulp-de-verzorging-van-gebit-en-tandvlees/