Mag een pardontoloog je laten betalen voor een hersteloperatie nadat de oorspronkelijke operatie is mislukt?

Ik vraag me gewoon af wat hij hier voor mag vragen; kosten verdoving en medicijnen daarna of gewoon weer de volle mep.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, dit mag. Hij voert een behandeling uit (dus levert werk) en daar staat een bepaald tarief voor.

Zorgverleners in het algemeen, waaronder bijvoorbeeld artsen, tandartsen, fysiotherapeuten en verpleegkundigen, hebben tegenover een patiënt of cliënt een inspanningsverplichting en géén resultaatverplichting. Dat betekent dat een (tand)arts of andere zorgverlener verplicht is om alles te doen wat hij/zij redelijkerwijs kán doen om een behandeling zo goed mogelijk uit te voeren. Maar een (tand)arts is niet verplicht om een behandeling uit te voeren c.q. zorg te leveren zonder complicaties of mislukkingen. In de gezondheidszorg is dit namelijk niet te realiseren: als je huisarts je antibiotica voorschrijft voor een longontsteking, kan hij of zij je daarmee niet garanderen dat je longontsteking zal genezen. Natuurlijk is je huisarts verplicht om een antibioticum voor te schrijven op grond waarvan hij/zij volgens de gangbare stand van de medische wetenschap het beste resultaat kan verwachten, maar verder dan dat gaat de verplichting niet. Een chirurg die een tumor verwijdert, kan ook tevoren niet garanderen dat de tumor in zijn geheel en zonder schade aan omliggende weefsels verwijderd zal worden, noch dat er geen complicaties zullen ontstaan ten gevolge van die behandeling.

Zo kan ook een (tand)arts die zijn werk goed doet, toch ontevreden patiënten hebben. Soms is deze onvrede terecht, maar heel vaak gaat het om iets waar de arts geen schuld aan heeft. Voor een patiënt die na een buikoperatie een ernstige infectie oploopt en opnieuw geopereerd moet worden, zal ook die tweede operatie gewoon gedeclareerd worden bij de zorgverzekering. De chirurg doet immers gewoon zijn of haar werk, en er is geen enkele reden waarom daar geen salaris tegenover zou staan. Als ik een gloednieuwe laptop thuis uit mijn handen laat vallen, geeft de verkoper mij ook niet gratis een nieuwe omdat ik nu geen werkende laptop meer heb. Dat is immers niet de schuld van de verkoper.

Als de tandarts-paradontoloog werkt levert, zal daar voor betaald moeten worden. Wanneer dit gedaan moet worden vanwege een fout die de tandarts heeft gemaakt, of in elk geval iets wat hem of haar te verwijten valt, dan kunt u dit aanhangig maken via een klachtencommissie of het tuchtrecht. Zeker in het laatste geval moet u wel aan kunnen tonen dat de tandarts echt verwijtbaar heeft gehandeld en er geen sprake is van een complicatie of bijvoorbeeld ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
uitstekend beantwoord Lies! dikke plus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of ik een laptop uit mijn handen laat vallen of de chirurg maakt een foutje is natuurlijk geen vergelijk. Maar dat daargelaten. Mijn tandarts maakt als iets in beider oordeel niet helemaal gelukt is doet zij het gewoon zonder kosten over. Wel beider oordeel natuurlijk!