Is er een verband tussen mijn zere kiezen en mijn narcose?

Ik ben eergister (maandag dus) zo'n anderhalf uur onder narcose geweest. Ik ben geopereerd aan mijn oog.

Sinds gister heb ik last van mijn tanden, en dan vooral mijn kiezen aan de linkerkant van mijn gebit. Ik heb er vooral last van als ik zoetigheid eet of op iets hards kauw.

Verder heb ik totaal geen last van de narcose.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
9.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ J0rnn rechts

Het beste antwoord

Er kan schade aan de tanden optreden omdat het kan zijn dat je de tanden op elkaar bijt bij het wakker worden.

Tijdens het plaatsen van een tube (= buisje om de ademhaling te ondersteunen tijdens een algemene narcose) kunnen je tanden ook beschadigd worden. Dit valt meer voor bij patiënten met een beperkte mondopening, met een stijve nek of kleine kaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je een goed punt hebt, achteraf bezien misschien nog de meest waarschijnlijke oorzaak. Als er een verband is tenminste. Sommige patiënten klappertanden ook tijdens het ontwaken uit de narcose. Persoonlijk vind ik OK's ook altijd verrekte koud, dus ik kan me goed voorstellen dat dit gebeurt. Als reactie op de anesthesie kan die reactie wat heftiger zijn dan normaal, ik kom het inderdaad tegen als ik wat verder google. Een plus dus :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou in de OK is inderdaad enorm koud, zeker in verhouding tot de kamers waar je verblijft voor en na de operatie. Bedankt Lies, voor je uitgebreide reactie.

Andere antwoorden (3)

Het zou kunnen dat ze bij het inbrengen van het beademingsbuisje tegen je kies gestoten hebben. Maar ik denk dat dat niet heel waarschijnlijk is. Allereerst is het intuberen van een patiënt onder narcose natuurlijk dagelijks werk, maar ik vraag me ook af hoe hard je wel niet tegen een kies gestoten moet hebben als je daar nu last van hebt. Je kunt het natuurlijk navragen bij je specialist; ik weet niet of zoiets altijd in het operatieverslag wordt genoteerd, maar als er echt flink gestoten zou zijn dan zou je dat wel verwachten.

Ik denk eigenlijk eerder dat het toeval is, maar je kunt het natuurlijk altijd navragen. Als je er last van blijft houden, zul je in elk geval je tandarts moeten vragen er even naar te kijken. Mijn persoonlijke ervaring is echter dat zoiets soms ineens een paar dagen aanwezig is en later gewoon weer verdwijnt, en de tandarts ziet nooit iets bijzonders (bij mij). Maar alsnog: als het aanhoudt moet je er natuurlijk even naar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk aan hard op de tanden bijten, na de operatie tijdens het uitslapen en wakker worden. Je bent trouwens niet de enige:
http://www.dokter.nl/forum/keel-neus-oren/201822-tandpijn-na-neusoperatie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch maar een plus, je eerste ingeving was goed, net als mijn eerste ingeving :)
Aan welk oog ben je geopereerd? Het lijkt me namelijk waarschijnlijker dat het uitstralende pijn is van de operatie dan dat het komt door de narcose. Narcose zorgt namelijk niet voor dit soort klachten en dat je tanden zijn beschadigd bij het inbrengen van de tube is echt kletspraat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat je last hebt is vrij logisch. De aangezichtsholtes, met name die bij de neus, achter en onder het oog en dus aan de bovenkaak kunnen een klein beetje vocht hebben gekregen door de operatiewond, een beetje hetzelfde als je een blauw oog hebt en je hele wang geel kleurt. Je hebt in feite een optater gehad. Met de beademinsbuis zal het niets te maken hebben, tenzij ze erg wild aan het werk zijn geweest en dan zou je het idee hebben dat je tanden/kiezen los zitten.
In je kaak zitten de wortels van het gebit inclusief de zenuwen en die reageren op elke wijziging van het natuurlijke evenwicht. Ik heb het ook ervaren.
Het moet na een dag of twaalf wel over zijn. Neem een paracetamol als het erg is. Het gaat over, dus even geduld.