Hoe zit dat precies met die elastiekjes van een beugel?

Ik kreeg in het begin van de tweede klas een beugel. Ik begin nu aan het MBO en nog steeds zit ik met mijn beugel. Dit komt omdat ik steeds niet de discipline had om mijn elastiekjes consistent te dragen; na 1 nacht slapen deed het zo veel pijn dat ik ze uit deed.

Afgelopen dinsdag heb ik aan mijn orthodontist gevraagd hoe lang ik mijn beugel nog moet hebben. Hij zei dat als ik tot 7 oktober (want dan is mijn volgende afspraak) mijn elastiekjes dag en nacht draag, en ze regelmatig verwissel, kan mijn beugel er op die dag uit.

Hier ben ik natuurlijk heel blij mee, maar ik snap één ding niet. Normaal gesproken, als ik één dag mijn elastiekjes draag en ze vervolgens uit doe, schiet de positie van mijn gebit binnen een uur weer terug naar zijn oorspronkelijke positie. Ik draag nu al 5 dagen achter elkaar mijn elastiekjes en nog steeds heb ik het volgehouden, dus de rest van de maand gaat niet moeilijk worden, maar als ik nou 6 weken lang 24/7 elastiekjes draag, schiet het dan niet gelijk terug zodra ik ze een uurtje of 3 uit heb? Dat vraag ik me af.

Nadat mijn beugel eruit gaat krijg ik ook een spalk achter mijn tanden natuurlijk. Krijg je hier last van en doet het pijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
16.2K

Antwoorden (2)

Het spalkje wat achter je tanden word geplaatst zorgt er voor dat alles op z'n plek blijft staan zo'n spalkje doet geen pijn en je merkt hier weinig van alleen moet dat spalkje wel de rest van je leven blijven zitten want anders gaat je gebit alsnog scheef staan ook zul je dus moeten op letten bij het eten van bv. een appel want dan kun je de spalk los bijten.
Bij mij zelf zit de spalk er nu al 15 jaar in en hij is pas 1 keer los gegaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook lang een beugel gehad en snap goed dat je er veel pijn van hebt!
Bij mij deed het meestal alleen de eerste dag veel pijn maar nadien beterde het.
Je moet er gewoon niet te veel over nadenken...
Ze blijven wel degelijk staan hoor, maar dat gebeurt enkel als je dit regelmatig doet