Waarom mag je een blokbeugel niet poetsen met tandpasta?

Ik heb een blokbeugel (die je in en uit kan doen), in een boekje dat bij de beugel zat stond dat je je beugel niet mag Poetsen met tandpasta. Ik zie mijn tandarts pas weer in november, en ik wil het nu weten omdat ik het vies vind om het alleen met water te doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik deed t ook gewoon alleen goed afspoelen anders krijg je soort witte vlekjes en eens in de week in een bekertje met n bruis tablet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens kunstgebitreiniger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tandpasta kan een soort schuurpoeder zijn . Dus de gladde gepolijste beugel krijgt dan een mat , wat grovere oppervlakte structuur . Waar weer meer vuil in vast gaat zitten en dan blijf je poetsen . Niet op de nieuwe auto uit proberen maar gebruik maar eens tandpasta op hoogglans metaal . Dat wordt dof .

Het beste antwoord

De meningen zijn daarover verdeeld. Op de meeste websites staat dat je prima je blokbeugel mag poetsen met tandenborstel en tandpasta, op één website heb ik het volgende kunnen vinden:

'' Maak je beugel schoon als je je tanden hebt gepoetst. Dit doe je met je tandenborstel en water (niet met tandpasta, dat schuurt teveel en maakt allemaal kleine krasjes. Hier blijft nog makkelijker viezigheid aan zitten en moet je harder schrobben en dan worden de krasjes alleen maar erger!). Als de beugel erg vies is, leg hem dan een half uurtje in schoonmaakazijn (daarna wel goed afspoelen, want het smaakt erg vies!).''
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat door tandpasta de beugel er vies uit zou kunnen zien. In de hoekjes van de beugel (schroefjes etc) blijft soms wat tandpasta achter en dit is zichtbaar als witte aanslag. Dit is echter goed te voorkomen en te verwijderen op de volgende wijze.

Speeksel geeft witte aanslag op de beugel en die haal je weg door de beugel in een bakje water te doen met een reinigingstablet (verkrijgbaar bij apotheek).
Mijn zoon echter, vindt deze tabletten erg vies smaken. Op advies van de orthodontist leggen we de beugel iedere week een kwartiertje in een bakje natuurazijn (uit de keuken) en poetsen wij deze hierna met tandpasta. Prachtig helder schone beugel, goede smaak en lekker goedkoop (0,59 voor een fles azijn).