Is tanden bleken schadelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.3K
Pieter2011
11 jaar geleden
Bij de tandartsenopleiding (ACTA) krijg ik al jaren van verschillende tandartsen en studenten te horen dat je het beter niet kunt doen óf heel af en toe.

Het beste antwoord

Of het bleken van tanden schadelijk is, hangt af van de methode van tanden bleken die toegepast wordt.

Schadelijke effecten die kunnen optreden bij tanden bleken zijn:
•Wanneer wordt gebleekt met behulp van straling (licht), drogen de tanden tijdelijk uit. Als kort hierna gegeten of gedronken wordt, kan dit de tanden aantasten.
•Bleekgels kunnen schadelijk zijn wanneer er veel van wordt ingeslikt.
•Bleekmiddelen die chloordioxide bevatten zijn schadelijk voor het glazuur van de tanden.
•Als tanden veel te vaak gebleekt worden, is dit schadelijk voor het glazuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens universitair hoofddocent tandheelkunde Joost Roeters is het bleken van tanden middels Opalescence niet schadelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt er aan hoe het gebeurt en door wie.
Het is niet voor niets dat er sinds kort veel strengere regels voor zijn:

Het bleken van tanden wordt gebonden aan strengere regels. Vanaf 1 november mag alleen nog in tandartspraktijken worden gebleekt. De bleekmiddelen mogen maximaal 6 procent waterstofperoxide bevatten.

Tandbleekmiddelen met maximaal 0,1 procent waterstofperoxide mogen nog wel door drogisterijen en via internet worden verkocht, maar de Voedsel- en Warenautoriteit gaat de verkoop van deze middelen controleren.

http://nos.nl/artikel/386491-bleken-van-tanden-aan-banden.html

Toegevoegd na 3 minuten:
Bleken kan op verschillende manieren uitgevoerd worden: van buitenaf (als de tand nog leeft) of van binnenuit (als de tand niet meer leeft en er al een wortelkanaalbehandeling is gedaan), door de tandarts (‘in-office bleaching’) of door de patiënt thuis (‘home bleaching’). Deze verschillende methoden worden op deze site besproken.
http://www.uwtandenbleken.nl/

Vroeger, voor nov. 2012 kon het dus heel gevaarlijk zijn:
Goedkope schoonheidssalons die tanden bleken met waterstofperoxide hebben te weinig kennis. Met brandwonden, kapotte zenuwen en aangetast glazuur als gevolg.