is er verband tussen ontstekingen bv. onder een kies en hartritmestoornissen met name boezemfibrileren? Tonny

Ik heb al 2x hartoperatie ondergaan. Maar toch komen na enkele maanden weer de ritmestoornissen terug. In mijn geval toen zich ook een ontsteking in de kaak openbaarde.
vroeg me af of er een verband met elkaar is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
8.1K

Antwoorden (2)

Of er een verband is specifiek bij jou durf ik van hier niet te zeggen: ik ben geen arts ;-)

Dat er inderdaad verbanden zijn aangetoond tussen hartproblemen en problemen met het gebit wel: zie bijgaande bronnen.

http://www.tandarts.nl/phpbbmh/viewtopic.php?f=41&t=1371

http://www.elsevier.nl/web/Stijl/Medisch-A-Z/266756/Schoon-gebit-kan-je-leven-redden.htm

Al in de jaren 70 moest iemand, die ik kende, een open hartoperatie ondergaan in Amerika.
Daarvoor was het zeer belangrijk, dat zijn gebit helemaal optimaal was.
Dat was het niet, en voordat hij de operatie überhaupt mocht ondergaan, moest zijn hele gebit getrokken worden.

Als ik jou was, zou ik hier zeker met je arts over praten.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten, Cica! Of je er ritmestoornissen van kunt krijgen is een andere vraag.
Van gebitsontstekingen kun je endocarditis krijgen, een ontsteking van de hartkleppen. Ritmestoornissen worden veroorzaakt door verstoring van de elektrische prikkels in het hart.

Het optreden van boezemfibrilleren neemt toe met de leeftijd en komt vaker voor bij mannen dan vrouwen. Bent u jonger dan 60 jaar is de kans ongeveer 1% om deze aandoening te krijgen. Mensen van 85 jaar en ouder hebben een kans van meer dan 20%. Naast leeftijd zijn er andere risicofactoren voor het krijgen van boezemfibrilleren: aanwezige hartproblemen, hoge bloeddruk, diabetes, chronisch obstructief longlijden, slaapapneu, schildklierafwijkingen en alcoholgebruik. Als boezemfibrilleren in uw familie voorkomt, vergroot dat voor u ook het risico om het te krijgen.