Moet ik naar de tandarts of naar de kaakchirurg bij terugtrekkend tandvlees?

Vorige week ben ik naar de tandarts geweest en heb ik aangegeven dat ik bij 3 kiezen (2 aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant) in de bovenkaak last heb van pijn op het punt waar de kies het tandvlees bijna raakt. het is niet het soort gevoeligheid wat je bij koud of warm hebt maar als ik met mijn nagel aanraak raak ik voor mijn gevoel een zenuw aan.

de tandarts zei dat er wellicht kronen nodig waren maar dat hij eerst alle drie de kiezen opnieuw gaat vullen, hij noemde ook iets (ik ben een leek) over het isoleren van de tand of vulling van de zenuw.

nou ben ik als leek gaan googelen en kwam al snel bij de term "terug trekkend tandvlees" uit waarbij hele andere remedies worden geboden dan ik van de tandarts hoorde nl: een operatie door de kaakchirurg waardoor het tandvlees weer over het gevoelige deel van de kies komt te liggen.

is dit een betere optie?

buiten dit is het financiele aspect ook van belang. ik ben tot 250 euro verzekerd, wat een kroon dus niet volledig dekt. maar een ingreep door de kaakchirurg word (neem ik aan) door mijn basisverzekering gedekt.

is het wijsheid om een second opinion aan te vragen bij een andere tandarts ofwel een doorverwijzing te vragen naar de kaakchirurg?

mocht het van belang zijn: bij de kiezen waar ik pijn heb voel ik een "richeltje"( bij de andere kiezen niet). vanaf dat richeltje tot het tandvlees is het gevoelig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.6K

Het beste antwoord

Ga eens naar een mondhygienist, deze kan je adviseren hoe je het beste, met behulp van de juiste ragertjes en stokers je tanden schoon kan houden en je tandvlees gezond, vaak treedt er na zo'n bezoek een goede verbetering op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Terugtrekkend tandvlees is iets heel anders dan wat jij hebt vermoed ik. Ontstoken of geïrriteerd tandvlees kan ook leiden tot overgevoeligheid of bloedend tandvlees.
Bij last van je tandvlees kun je inderdaad goed terecht bij een mondhygiënist of in ernstige gevallen naar een parodontoloog (een gespecialiseerde tandarts).
Overleg met je tandarts, vraag wat er precies aan de hand is, en of een verwijzing naar een mondhygiëniste zinvol is. Die kan je ook veel tips en trucs leren wat betreft mondhygiëne, die veel ellende kunnen voorkomen.