Wat zijn de verschillen tussen facings en kronen/vullingen? (behalve dat facings duurder zijn)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.1K

Antwoorden (1)

"Een facing is oorspronkelijk een dun plaatje keramiek dat op een tand of kies wordt geplakt met de bedoeling de tand of kies een fraaier uiterlijk te geven. Soms wordt het keramische plaatje op een onbeslepen element geplakt, maar meestal moet vanwege de vorm het element een beetje worden beslepen. Soms alleen de voorkant maar vaak ook iets van de bovenkant en de zijkanten.

Een kroon is in feite niets anders een facing waarbij de voor- en bovenkant is beslepen maar ook de zijkanten en de achterkant. Aan de buitenkant ziet men geen verschil tussen een facing en een kroon. " aldus de site van mijn bron.

Volgens een andere site:
"Facing

Een facing is een laagje tandkleurig vulmateriaal van composiet of een schildje van keramiek (Procera) dat op de tand wordt geplakt.

Kroon

Een kroon is een kapje van metaal en/of porselein dat precies past over een afgeslepen tand of kies. Het kapje zit op de tand of kies vastgelijmd. Door een kroon krijgt de tand of kies zijn oorspronkelijke vorm weer terug. Een kroon kan ook volledig keramisch zijn. "

Aan de hand van laatstgenoemde citaten zou ik zeggen dat het prijsverschil onder meer in het gebruikte materiaal zit.