Mijn kies is ineens gevoelig voor koude, heb ik nu een gaatje?

Ik heb er nooit echt last van gehad, maar sinds twee dagen heb ik last van een gevoelige kies. Er is (links achter, onderin) een verstandskies aan het doorbreken, hiervan is de bovenkant al te zien. Ik maak me zorgen dat ik hierdoor de kies die ervoor zit bloot is komen te liggen, of niet goed schoon is. Verder gaat eten prima, zolang het warm is. Het is nu wel gevoelig voor koude.
Ik heb over een maand weer een controle, maar ik vroeg me af of het noodzakelijk is om hier nu al de tandarts voor te bellen. De vraag is dus: wat moet ik hier mee aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
34.6K

Het beste antwoord

Nee hoor, dat hoeft niet. Een kies die 'ineens' gevoelig is voor warmte of koude, dat kan vele oorzaken hebben. Het kan inderdaad zijn dat er een lichte beschadiging zit, maar het kan ook hele andere oorzaken hebben. Heel veel mensen hebben last van gevoelige tanden, die hebben echt niet allemaal gaatjes of een slecht gebit.

Het is wel iets om te benoemen bij je tandarts, als je op controle gaat. Als het goed is, zal je tandarts je ook altijd vragen of je klachten hebt. Maar zeker als je volgende maand een afspraak hebt staan, is het niet noodzakelijk om er nu over te bellen. Niet voor niets is het advies om eens per zes maanden op controle te gaan: zelfs áls je een (beginnend) gaatje zou hebben, gebeurt er in een maand tijd echt niet zoveel dat het uitmaakt of je daar nu mee naar je tandarts gaat, of over een maand.

Als je ineens heel veel pijn krijgt, is het natuurlijk een ander verhaal. Daarbij geldt uiteraard dat je altijd mag bellen. Maar als het verder niet heel hindelijk is, kun je rustig een maand afwachten. Eventueel kun je speciale tandpasta of een spoeling voor gevoelige tanden gebruiken, soms werkt dat goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ik was al bezorgd, aangezien ik zoiets nog niet eerder had gevoeld. Nu maar hopen dat het niet erger wordt.

Andere antwoorden (2)

ik heb er zelf ook last van. het komt niet door gaatjes je moet gewoon speciale tandpasta gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft waarschijnlijk eerder met teruggetrokken tandvlees te maken of met tanderosie. poetsen met een speciale tandpastavoor gevoelige tanden wil wel eens helpen. Nooit je tanden poetsen direct na eten maar eerst 1 uurtje wachten voordat je poetst..