Mijn tandvlees jeukt heel erg. Wat kan ik hieraan doen?

De wortels van mijn verstandskies zijn er 2 weken geleden alsnog uitgehaald. Destijds zaten ze te dicht op de zenuw. De wond bloedt gelukkig niet meer en het geneest dus al, maar dat gebied jeukt zo vreselijk en ook krijg ik er hoofdpijn van. De hechtingen zitten er nog, maar ze voelen wel steeds minder strak aan. Ik weet me geen raad meer.
Ik spoel dagelijks met zoutwater en ook met chloorhexidine. Ik slik ook paracetamol en ibuprofen (oplosbare poedervorm).

Wat kan ik doen om deze klachten (jeuk, hoofdpijn) tegen te gaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Gebit
10.2K

Antwoorden (2)

Jeuk duid vaak op een ontsteking,je kan best eens je huisarts of tandarts contacteren.Ondertussen kan je een middeltje proberen die wat kunnen verlichting geven bv:Zuig op een ijsklontje. Zuig op een stukje ijs als je tandvlees jeukt. Door de kou verdoof je je tandvlees en verminder je eventuele ontstekingen.
Probeer een ijslolly of iets anders dat bevroren is als je niet van ijsklontjes houdt.
Laat het ijs smelten, dan hou je je mond gehydrateerd en neemt de jeuk misschien nog verder af.
Gorgel met zout water. Afhankelijk van de oorzaak van de jeuk, kan gorgelen met zout water verlichting geven. Spoel met zout water tot je tandvlees niet meer jeukt.
Doe een theelepel zout in een glas warm water. Gorgel 30 seconden met het zoute water, en concentreer je hierbij op je tandvlees. Spuug het water uit als je klaar bent.
6 jaar geleden
klaariskees
6 jaar geleden
Oil pulling, 's morgens na het opstaan en 's avonds voor het tanden poetsen, de mond een kwartier spoelen met een eetlepel bio olijfolie of -kokosolie. De olie door de mond laten wervelen, net zoals je de mond met water spoelt met tandenpoetsen. Niet doorslikken, maar in de prullenbak uitspugen (de olie zit vol met bacterien). Je tandarts vragen om een kaakfoto, of kaakscan.
Ik heb altijd gehoord dat jeuk een teken is dat de wond geneest. Dus dan zou het een goed teken moeten zijn. Ga door met een goede gebitsverzorging, dan zal het binnenkort over gaan. Is het over een week nog niet over, neem dan nog even contact op met je tandarts.