Is een tandheelkundige kliniek etc. goedkoper dan een kaakchirurg in het ziekenhuis?

Ik moet 2 verstandkiezen laten trekken. Nu heb ik een maand geleden de 2 andere laten trekken en kreeg vandaag een onthutsend hoge rekening. Mijn tandarts stuurt me direct door naar het ziekenhuis... Naar een ander ziekenhuis gaan heeft geen nut, er zijn vastgestelde tarieven...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even uit interesse, wat kost het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruim 400,00 euro!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vreemd,ik ben ook weleens naar de kaakchirurg gestuurd voor mijn verstandskiezen,maar dit werd geheel vergoed door mijn tandartsverzekering.

Antwoorden (2)

Heb je geen tandartsverzekering? Want dan wordt een deel waarschijnlijk vergoed.
Een tandarts kan de rekening naar de zorgverzekeraar sturen, waarna jij van je verzekeraar een rekening krijgt voor het deel dat je zelf moet betalen (afhankelijk van je verzekering). of z/hij kan de rekening rechtstreeks naar jou sturen, die betaal je en je stuurt de rekening door naar je verzekeraar waarna je een deel vergoed krijgt (wederom: afhankelijk van je verzekering).

Voor tandheelkundige behandelingen staan bepaalde codes, voor extractie staan de H-codes, bijvoorbeeld:
H10 Extractie inclusief eenvoudig wondtoilet, Maximumtarief 2011: €20,66
H15 Volgende extractie in dezelfde zitting en zelfde kwadrant Maximumtarief 2011: €15,50
H20 Hechten, per alveole Maximumtarief 2011: €7,75
H21 Kosten hechtmateriaal Maximumtarief 2011: €5,51
H30 Gecompliceerde extractie
Moeilijk te verwijderen tand of kies inclusief hechtingen en wondtoilet Maximumtarief 2011: €51,66
(Bron en meer codes: http://www.allesoverhetgebit.nl/vergoedingen/code-h-chirurgische-ingrepen-inclusief-verdoving)

Als je naar de kaakchirurg moet, zijn de kosten gegarandeerd hoger (zie hier: http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossiers/medisch_specialisten/regelgeving/tarievenenprestatiesDBC/).
Juist vanwege die vastgestelde tarieven, zal het niet veel uitmaken waar je je laat behandelen, of het nu een aparte kliniek is of een 'gewoon' ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een simpele ingreep is, zou de tandarts dit gewoon zelf moeten (en kunnen) doen. In jouw geval is dat kennelijk niet zo: de tandarts vindt het kennelijk te lastig of risicovol om het zelf uit te voeren. Zoals alle noodzakelijke specialistische hulp, worden deze kosten gewoon door je basisverzekering gedekt. Ik heb even op de site van een willekeurige ziektekostenverzekeraar gekeken en lees daar het volgende:
>De kosten van extracties door een kaakchirurg worden, in tegenstelling tot extracties door een tandarts, vanuit de basisverzekering vergoed. Vanaf 1 januari 2011 worden de kosten voor een extractie, uitgevoerd door een kaakchirurg, die achteraf bezien eenvoudig bleek te zijn niet meer vergoed vanuit de basisverzekering.<
Pieter2011