Mijn kaken maken een raar geluid met eten, misschien al wel een jaar!

Mijn kaken knakken / klappen / kraken altijd als ik eet. Mijn vader zegt dat ik ermee moet stoppen, maar dat lukt niet. Tenzij ik echt héél langzaam eet. Wat te doen, en wat zou het kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
13.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé, dat heb ik ook;)

Het beste antwoord

Ook ik heb daar (mijn hele leven al) "last" van... Het kan helemaal geen kwaad, behalve wanneer het tot andere klachten leidt, b.v. hoofdpijn of een pijnlijke kaak. In dat geval moet je er even naar laten kijken door de huisarts of tandarts, die je waarschijnlijk naar de kaakchirurg zullen doorverwijzen.
Het probleem kan diverse oorzaken hebben. Bijvoorbeeld tandenknarsen tijdens je slaap. Ook dán is het helemaal niet erg, maar wel verstandig om door de tandarts een bitje te laten maken, om snel slijten of scheuren van je tanden en kiezen te voorkomen. Er zijn ook oefeningen die je kunt doen waarmee je misschien kunt voorkomen dat je kaken een knappend geluid maken. Je vindt ze hier:
http://www.dz.nl/ziekenhuis/folders/toonfolder-322.html
Maar nogmaals: ik heb dit "probleem" ook al mijn hele leven en zolang je er geen last van hebt is er niets aan de hand.
Lees ook maar even deze reactie van een tandarts op eenzelfde soort vraag:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=6359
En vertel je vader dat het wordt veroorzaakt door je kaakgewricht, zodat je er zelf niet tegen kunt doen...
Pieter2011
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tnx, +

Andere antwoorden (3)

Het is een bekend fenomeen bij jonge mensen. Je kaken ontwikkelen zich nog steeds als je puber bent en bij veel mensen kraakt het omdat niet alles even snel groeit. Soms kan het wel twee jaar duren voor je van dat geknak af bent, maar het gaat echt over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zou je eens bij je tandarts of een kaakchirurg kunnen praten. In het verleden een beugel gehad? Of een ongeluk waarbij je mond betrokken is geweest?
Dat zou ook van invloed kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, daar ging mijn gerustheid. Maar bedankt! +je.
Eerst en vooral vind ik de opmerking van je vader heel erg. Ik weet uit eigen ervaring dat je er inderdaad niets aan kan doen.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik het dit al zeker 20 jaar. Dus kwaad kan het niet. Volgens mijn vroegere arts zou het iets te maken hebben met kaakgewrichten die niet goed passen.
Maar omdat iedereen verschillend is, moet jij zeker het advies inwinnen van een dokter die gespecialiseerd is op dat gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, tnx. Naja, m'n vader dacht eerst dat het m'n tanden waren. Dus snap er ook wel iets in. +.