Waarom knarsetanden ( sorry geen idee wat spelling is) mensen in hun slaap?

Mijn broertje maakt soms s nachts een heel hard geluid met zijn tanden. Zelf is heeft hij niet door dat hij het doet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1K

Het beste antwoord

"Tandenknarsen, of bruxisme is een kwaal die veel voorkomt. Meer dan een half miljoen Nederlanders heeft zelfs ernstige gebitsschade door "bruxeren".

Bij kinderen komt tandenknarsen relatief veel voor. Zo'n vijftien procent heeft in meer of mindere mate last van deze aandoening. Bij volwassenen is dit ongeveer vijf procent. Vaak doet het probleem zich tijdelijk voor, maar soms kun je er ook lang last van hebben.

Bij tandenknarsen zijn de kauwspieren tijdens het slapen zo actief, dat tanden en kiezen met grote kracht over elkaar heen geschoven worden. Soms worden de kaken niet bewogen, maar worden ze hard op elkaar gebeten. Dit heet tandklemmen. Tandklemmen gebeurt niet alleen tijdens de slaap. Ook overdag kun je hier last van hebben, bijvoorbeeld wanneer je ingespannen bezig bent.

Soms hebben mensen het over 'knarsetanden', terwijl ze 'tandenknarsen' bedoelen. Want er zit wel degelijk verschil tussen deze twee begrippen. Als je knarsetandt, dan klem je van spanning of frustratie je gebit hard op elkaar. Dit is dus eigenlijk een 'psychologische' aandoening. Tandenknarsen is duidelijk een heel ander probleem."
http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/111/1811/Tandenknarsen.html

Wikipedia heeft er ook een stukje over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruxisme waaruit ook blijkt dat er schade aan het gebit kan ontstaan (dan kan er een bitje gemaakt worden voor 's nachts).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pieter2011
13 jaar geleden
Ik zou er nog aan toe willen voegen: houd het goed in de gaten, want het kan je gebit flink beschadigen! Bij mij waren door het tandenknarsen verschillende kiezen doormidden gebroken. Bovendien kan het hoofdpijn veroorzaken. Ik draag nu 's nachts een bitje, waarmee het probleem is opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat er toch: het gaat over tandenknarsen, en aan het eind wordt gemeld dat knarsetanden ook een term is, voor iets heel anders.