Mijn tandvlees is dik hard en wit. Wat is dit?

Als j gaat stoken met een stoker dan gaat het bloeden ook doet het erg pijn wat is dit en wat kan ik er aan doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
7.3K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk is je tandvlees ontstoken.
Als je paar dagen met zout water spoelt
ben je er van af.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan ook bij de apotheek waterstofperoxide
halen,maar zout water is goedkoper.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet overgaat, kan de mondhygiëniste helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel op dat de waterstofperoxide 3% is en niet hoger. Je kan je tandvlees ook met de waterstofperoxide en een watje zacht maseren, en daarna goed spoelen.
Inderdaat ontstoken tandvlees. Beter over de randjes poetsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Google maar eens op afbeeldingen van ontstoken tandvlees.
Ontstoken tandvlees is roze, dus dat is het niet. Gezond tandvlees is roze, dus dat is het ook niet.

Wit tandvlees, echt wit/grijzig kan op twee (onschuldige) dingen duiden :

- een schimmelinfectie in de mond (eenvoudig te bestijden met een middeltje van de huisarts).
- een teken van wondgenezing, zowel in de mond zelf alsook elders in het lichaam, zeker als je medicijnen zoals antibiotica hebt gebruikt. Om allerlei redenen komt er dan een nieuwe opperlaag (epitheel) op het tandvlees, die later vanzelf weer (vrijwel ongemerkt trouwens) verdwijnt, en dat kan totaal geen kwaad. Het ziet er alleen een beetje gek uit.

Als een van deze twee zaken het geval is, kan er echter ok nog steeds sprake zijn van ontstoken tandvlees. Dat kan de oorzaak zijn van de pijn en het bloeden.

Dan zijn er nog wat minder onschuldige aandoeningen die daadwerkelijk het afsterven (necrose) van het tandvlees kunnen veroorzaken. Ook dat geeft witte plekken (zelden het gehele tandvlees), en komt eigenlijk alleen voor bij / na een ontsteking in de mond. Als daar sprake van is, ga er dan zeker zo snel mogelijk mee naar de dokter of tandarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou een compensatieplus dan maar voor die rare min. +
Goeie link ook.