Knarsbitje: Klopt het dat het meegroeien van je tanden in je (veranderende schedel) tegengehouden wordt door het bitje?

Is dat iets slechts? Mijn tanden staan lichtjes naar binnen (vroeger een beugel gehad die wellicht iets te enhousiast is aangedraaid) en toen ik laatst na enige tijd het knarsbitje weer in deed voelde ik de tanden weer flink naar achter geduwd worden...
Is er een andere oplossing? (een zachter/flexibeler bitje)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
1.2K

Antwoorden (1)

Je gebit heeft altijd speling, ondanks dat het soms lijkt alsof ze vastzitten, zitten ze gewoon los in je kaak en kunnen ze alle kanten op.
Bij de een natuurlijk minder dan de ander.
Jij hebt een tijd een beugel gehad en later ook nog eens een bitje, deze twee zijn er beide voor om het gebit in een andere positie te forceren.
al wordt het laatste ook wel eens gebruikt om het tandenknarsen in je slaap tegen te gaan, of om na een serieuze behandeling te zorgen dat er even geen druk op je kiezen ontstaat.

Nu heb je een tijd het bitje niet meer gebruikt, dus je gebit heeft min of meer zijn oorspronkelijke positie ingenomen.
Nu door dat je weer gebruik maakt van je bitje voel je dit natuurlijk meteen.
Wat soms voelt als flink naar achteren geduwd worden, tja het lijken millimeters maar micrometers komen eerder, het verschil is maar minimaal maar voelt wel zo.
Er zijn inderdaad andere bitjes voor te krijgen, maar als je begint met een zachter bit, dan wordt je gebit niet of nauwelijks geforceerd, maw het vermindert de werking.

Mijn advies zal dan ook zijn, ga naar uw tandarts of kaakchirurg en ga hiermee in overleg, misschien wordt alles weer opnieuw aangemeten en krijg je een nieuwe bit.