Hoe kom ik van een aft af in m'n mond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt ze proberen te voorkomen. Bij mij ontstaan ze vaak door ongewassen, ongeschilde appels te eten. Sinds ik dat niet meer doe, geen aften meer!
Amadea
12 jaar geleden
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/aft.43315
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb idd een appel gegeten dat zo uit de ah kwam. Daarvoor geen last.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
i rest my case...

Het beste antwoord

Wat kunt u er zelf aan doen
Als de klachten draaglijk zijn, kunt u het beste de spontane genezing, die meestal vijf dagen duurt, afwachten. Voorkom uitbreiding door voorzichtig te poetsen en rustig te eten. Een tandpasta met enzymen zou de klachten kunnen verminderen.

Geneesmiddelen
Om de pijn te verlichten kunt u een aanstipvloeistof met lidocaïne gebruiken
Ook een pijnstillende tablet zoals paracetamol kan verlichting bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Spoel 1 minuut met azijn je mond, daarna uitspugen. Als je dat 's morgens en 's avonds doet, ben je er redelijk snel van af. Niet naspoelen met water!

Zelf beet ik er ook altijd op. Hielp ook goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan eigenlijk niet veel meer doen dan wachten. Als de aft erg pijnlijk is kun je wel even naar de apotheek gaan om gel te kopen die de pijn verzacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die bestaan in het aanbrengen van een ontsmettingsmiddel in de vorm van gel, zalf, of zelfs mondbaden, pilletjes of zuigtabletten. Deze producten beperken het risico op bijkomende infecties en vergemakkelijken het herstelproces. Ze bevatten vaak kleine hoeveelheden verdovende stoffen die de pijn moeten verzachten. U kunt anders ook overwegen om paracetamol te nemen, want afzien heeft geen zin.
Er bestaan ook medicamenten op basis van plantenextracten: erysimum, levomenthol.
Ze zijn te krijgen bij de apotheek. Ook uw arts of uw tandarts kunnen ze voorschrijven en aanbevelen.
12 jaar geleden
Ik kauw altijd op een blaadje salie, dat hou ik daarna zo lang mogelijk in mijn mond bij de aften.

heb ik even naar gezocht op internet, kreeg een hele reeks 'oma-tips'...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik er ook salie voor, werkt prima +
Bestaat Pyralvex nog? Dat gebruikte ik vroeger altijd, als ik me goed herinner was dat een salicylzuur-oplossing en dat werkte perfect. Maar ik heb wel eens begrepen dat dat spul verboden is tegenwoordig.

Verder helpt veel vitamice C eten sowieso ter voorkoming en genezing van ontstekingen zoals aften.

Toegevoegd na 35 seconden:
*vitamine* natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fremar
12 jaar geleden
bestaat nog altijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaat nog en ik gebruik het ook. Werkt prima.
Als ik een aft in mijn mond heb doe ik altijd een beetje echinaforce in een beetje water en spoel hier mijn mond mee. Dit kan je ook prima doorslikken, is erg goed voor de weerstand en plantaardig ook nog. Meestal verminderd de pijn sowieso met ongeveer 3dagen en is de aft met ongeveer 5dagen zo goed als weg. Maar met echinaforce gaat de irritatie iets sneller weg en houd je het goed schoon. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kamille thee drinken, en voor / na het tandenpoetsen met een zoutoplossing spoelen.

Werkt super goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verse kamille, maar je kunt ook kamilletheezakjes gebruiken.
Spoelen met zoutwater
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om het te voorkomen kun je het beste poetsen met Sensodyne.
Deze tandpasta kun je ook smeren op een aft, dan is hij sneller weg.