Is een wortelkanaalbehandeling daadwerkelijk nodig?

Sinds afgelopen zondag heb ik enorme kiespijn in mijn onderkaak. Warme thee drinken ed. verergerde de pijn. Sinds maandag heb ik last van 1 kies in mijn onderkaak. Een heftige kloppende zeurende pijn. Het leek ook of die tand hoger lag en de tand aanraken deed ook erg veel pijn. Slapen was ook een drama, aangezien liggen de pijn verergerde. De tand is al meerdere keren gevuld. Vorig jaar zelfs nog. Er zit een vrij grote vulling in. Ik heb toen best wat napijn gehad en de tand is sowieso best gevoelig. Pijnstillers haalden de scherpe pijn de afgelopen dagen weg, maar het bleef zeuren.

Vorige week woensdag toch maar naar de tandarts geweest. Op de röntgenfoto was geen ontsteking te zien. De kies zag er netjes uit. Er op kloppen deed wel pijn en gezien de kenmerken heeft de tandarts toch maar besloten om eind deze week een zenuwbehandeling uit te voeren. Echter, is de pijn sinds gisterenavond een stuk minder aan het worden en kan ik nu zelfs zonder pijnstillers functioneren. Het zeurt nog wel en de kies is nog wel gevoelig, maar niet meer zo extreem.

Is het gezien bovenstaande verstandig om toch een zenuwbehandeling te laten uitvoeren ondanks het feit dat de pijn minder aan het worden is en er geen zichtbare ontsteking op de foto te zien is? Wellicht volledigheidshalve toch handig om te noemen dat ik vorige week verkouden was. Waar zouden de klachten anders op kunnen duiden?

Ik hoor het heel erg graag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
1.5K
Poet
10 jaar geleden
Ik zou de tandarts voorstellen om het dan nog even aan te zien.
Cryofiel
10 jaar geleden
Mijn idee. Maar wel in overleg, want als een ontsteking onder de kies terugkomt, kan dat heel snel (max. twee dagen) heel erg pijnlijk worden. Dat is erg lastig als je op vakantie bent.

Antwoorden (2)

Zo'n wortelkanaalbehandeling zou ik zeer zeker laten doen. Daarna heb je nooit meer last van die kies . Immers, dan wordt de zenuw verwijderd, het kanaaltje wordt schoongemaakt en afgevuld met enkele caoutchouc stiftjes en daarna gesloten. Vaak kroon er op maar dat hoeft niet altijd. Ik ben ervaringsdeskundige en heb die behandeling zeker u keer meegemaakt.
Verkoudheid kan de pijn in de kaak zeker verhogen, maar waar het om gaat is dat de kies kennelijk niet echt stabiel is . Je kunt natuurlijk gaan zitten wachten tot het opnieuw gebeurt en je een kaakontsteking krijgt. Raad ik je niet aan, echt niet. De tandarts doet die behandeling alleen als het nodig is, het is wel zijn vak.
Kortom, even moedig wezen, zenuwbehandeling laten doen( echt, een eitje) en pijnvrij doorleven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Persoonlijk zou ik een second opinion aangaan.
Dit is niet normaal. Dan kan je later alsnog een wortelkanaalbehandeling ondergaan.
Sterke.