Zijn er genoeg tandartsen in Nederland?

Zijn er op dit moment genoeg tandartsen voor het aantal patiënten in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (1)

UTRECHT - Nederland dreigt af te stevenen op een tekort aan tandartsen.

Een groeiende vraag naar mondzorg in combinatie met een beperkte opleidingscapaciteit en een hoge uitstroom van zestigplus-tandartsen liggen hieraan ten grondslag.

Zolang het aantal opleidingsplaatsen niet wordt uitgebreid, zal Nederland de komende jaren - nog meer dan nu het geval is - afhankelijk zijn van buitenlandse tandartsen die hier emplooi vinden.

Dat blijkt uit een studie van het Capaciteitsorgaan. Deze organisatie onderzoekt de opleidingscapaciteit van (onder andere) tandheelkundige opleidingen. In december brengt het Capaciteitsorgaan advies uit aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Vooruitlopend hierop laat directeur Victor Slenter van het Capaciteitsorgaan weten dat het beeld van mondzorg in Nederland er het afgelopen jaar 'niet rooskleuriger op is geworden'. "We maken ons zorgen."

Het orgaan adviseerde de minister eerder al om per 2011 de instroom voor de tandartsopleiding te verhogen. Zorgverzekeraars Nederland juichde dit toe. Ze zien liever een licht overschot dan het gevaar op tekorten of onvoldoende keuze voor de consument.

De minister heeft tot op heden niets met dit advies gedaan. Dit tot teleurstelling van het Capaciteitsorgaan. "We zijn toch wel geschrokken van het verschil tussen de huidige capaciteit en wat nodig zou moeten zijn", zegt Slenter.

Afgezien van enkele provincies, zoals Friesland, is er volgens de directeur van het Capaciteitsorgaan momenteel nog geen sprake van tandartstekorten in Nederland. Dat is te danken aan de komst van buitenlandse tandartsen. Sinds 2005 schrijven zich jaarlijks ongeveer 180 buitenlandse tandartsen in het Nederlandse register in. Een aanzienlijk aantal gaat ook echt in een Nederlandse praktijk aan de slag.

Bron bn de stem