wat gebeurt er in je mond als je snoep eet?

Toegevoegd na 1 minuut:
en waarom krijg je gaatjes in je tanden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
4K

Antwoorden (5)

Bij veel dingen die je eet krijg je een zogenaamde zuuraanval in je mond. Of dit nu fruit of snoep is, is even erg.
Snoepen is op zich niet erg, als je het maar niet de hele dag doet, ook fruit eten moet je niet de hele dag door doen. Is net zo erg.

Je kunt beter in 10 minuten een zak drop leegeten dan elke 5 minuten een dropje (tandtechnisch gezien).
Wat vooral belangrijk is, is dat je snoepen 2 uur lang niets neemt (water kan wel) om de zuurgraad weer te laten herstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meeste snoep is slecht voor de tanden.
- Kies bij voorkeur suikerarm of suikervrij snoep
- kies geen snoep dat op de tanden blijft plakken (zoals toffees);
- Snoep waar je ‘heel’ lang mee doet (zoals lollies en zuurtjes) is ook minder geschikt. Hetzelfde geldt voor een rolletje of zakje snoepje waarvan het kind blijft eten.
Veel belangrijker dan het soort snoep is het aantal keer per dag dat je snoept. Telkens wanneer je suiker eet, treedt er een schadelijke zuurstoot op wardoor het tandglazuur tijdelijk zachter wordt. Indien dit vaak gebeurd met korte intervallen, waardoor het glazuur zich niet kan herstellen, wordt het tandglazuur op de duur aangetast en kan tanderosie optreden. Daarom eet je een snoepje best direct na de maaltijd. Je kan ook beter één keer 4 snoepjes geven in plaats van ieder uur een snoepje. Dit geldt overigens ook voor frisdranken, fruitsap, yoghurtdrankjes en andere zoete drankjes.
En vergeet natuurlijk ook niet om tweemal per dag de tanden te poetsen, ’s ochtends na het ontbijt en ’s avonds voor het slapengaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
•Beperk het aantal eet- en drinkmomenten tot 7 per dag. Het is voor je gebit beter om veel in een keer te eten dan om de hele dag door te snoepen. Naast je ontbijt, lunch en avondeten kun je het beste nog 3 tot 4 keer tussendoor iets eten of drinken. Water, thee (zonder suiker) en komkommer kun je de hele dag door gebruiken, omdat hier geen suiker in zit.

•Kies ook eens suikervrije snoepjes. Deze zijn beter voor je tanden en kiezen.

•Na het snoepen kun je suikervrije kauwgom met xylitol te nemen. Dat stopt de zuuraanval. Het regelmatig kauwen van kauwgom met xylitol kan de groei van tandplak verminderen, maar verwijdert geen tandplak. Het blijft dus belangrijk je tanden goed te poetsen.

•Poets goed met een fluoridentandpasta en maak het tussen je tanden en kiezen goed schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bacteriën in onze mond zetten suiker(s) om in zuren. Die zuren kunnen vervolgens het glazuur van ons gebit aantasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ontstaan gaatjes?
Tandglazuur is het hardste materiaal van het menselijk lichaam en is voornamelijk opgebouwd uit mineralen. Toch is tandglazuur niet bestand tegen zuren. Dit betekent dat het tandglazuur oplost als het enige tijd aan zuur wordt blootgesteld. Een van de eerste tekenen van het oplossen van het glazuur, is de vorming van een wit plekje op de tand. Als de mineralen verder afgebroken worden, kan er een gaatje ontstaan.

Het zuur in eten en drinken is één van de oorzaken van tandbederf, maar ook het zuur dat wordt aangemaakt door de bacteriën in de mond zorgt voor tandbederf. Deze bacteriën nemen de suikers op uit het eten en vormen deze om tot zuren. Dit wordt een zuuraanval genoemd. Deze bacteriën zitten op het tandoppervlak en vormen een plakkerige laag over de tand, genaamd tandplaque. Dus twee keer per dag poetsen is niet alleen belangrijk voor het verwijderen van etensresten, maar ook voor het verwijderen van deze tandplaque, zodat de bacteriën zich niet kunnen vermenigvuldigen en zuur kunnen produceren.